
M/S «DINA MERKUR»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget skal opereres av Gulf Offshore N.S. Ltd., Aberdeen. Skroget i form av fire seksjoner er bygget ved Maritim Ltd. i Gdansk, Polen og transportert på lektere ti Flekkefjord. Overbygget ble satt sammen separat og utstyrt før det ble løftet ombord på selve sjøsettingsdagen, 16. januar.
Fartøyet er klasset i DNV til klasse @1A1, SF, E0, H1 (+), DK(+), Clean, Comf-V(3) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 73,60 m |
Lengde p.p. | 68,20 m |
Bredde største | 16,00 m |
Dybde i riss til h.d. | 7,00 m |
Dypgående | ca. 5,80 m |
Dødvekt | ca. 3.250 t |
GT | 2.154 t |
Lastedekk areal | 688 m2 |
IMO nr. | 9344332 |
Tankkapasitetene er 974 m3 for brennstoff, 823 m3 ferskvann, 1286 m3 drillwater/vannballast, 319 m3 dry bulk, 202 m3 base oil, 992 m3 mud inkl. vannballast og 397 m3 brine.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen C25:33L8P dieselmotorer, hver med ytelse 2320 kW, som driver to Kamewa Ulstein propellanlegg med diameter 2900 mm via to Kamewa Ulstein reduksjonsgear. Farten på prøveturen var ca. 15,2 knop. Motorene kan operere på varierende turtall mellom 900 og 750 o/min. På prøveturen ble brennoljeforbruket nøye målt basert på forskjellige kriterier, og resultatet viste at det er store muligheter til å spare brennstoff ved å redusere belastningen ned til 750 rpm og 50 Hz.
Styremaskineriet er av type Tenfjord som betjener to High Lift ror. Fartøyet har Poscon joystick, og for å lette manøvreringen er skipet utstyrt med fire Kamewa Ulstein thrustere type TT 1650 DPN CP ˆ 590 kW, to montert forut og to akter.
Hjelpemotorene er to Nogva Scania DI 1262M som hver yter 285 kW. Hovedforsyningen av strøm er det to Scandinavian Electric Systems akselgeneratorer som står for, hver på 1800 kVA. Nødaggregatet er av Nogva Deere fabrikat type 4045TFM50. Castrol har levert smøreolje.
Ventilasjonssystemet er levert av Aeron Miljøteknikk, og Nilsen Frys & Kjøleteknikk har stått for proviantkjølemaskineriet. Tankepeileanlegget kommer fra Umas. Pumpeutrustningen er fra Allweiler, separatorer er levert av Alfa Laval og RWO Goltens Oslo, mens kompressorer er fra Sperre og Tamrotor (arbeidsluft). Pyro har levert kjelutrustning, og system for reservedeler og vedlikehold er fra Tero Marine. AM Instrumentering har levert cargo fuel oil/fresh water flow meter.
CO2 brannslukkingsanlegget er fra Unitor og alarmanlegget fra Eltek.
Dekk
Bulkrommet befinner seg midtskips og består av fire tanker fra Rolls-Royce Marine på totalt 9.060 kubikkfot. Hoveddekk akter for overbygget har et arbeidsområde på ca. 680 m2. Her kan lastes rør, containere, paller og lignende forsyninger til plattformene. Tankvaskesystem er levert av Ing. Per Gjerdrum.
Capstans, tuggervinsjer og ankerspill er fra Rauma Brattvaag, og dekkskranen på 3t/16m er levert av Hydramarine. Ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter. Vinduer er levert av Trinoxx, vindusviskere er fra Wynn og IMS har levert vanntette skyvedører. Nor-Pro har supplert utvendige dører.
Redningsutstyret omfatter MOB-båt type Viking GRP 470, som henger i davit fra Hydramarine, og Viking redningsflåter. Malingssystemene er fra Star Carboline og anoder fra Skarpenord Corrosion.
Innredning
Innredningen ombord er arrangert med 13 lugarer for en besetning på 16 personer. I innredningen er benyttet Norac paneler på innvendige skott og Danacoustic oppunder dekk. Norac Baggerød har levert dører og Norac Ringebu toalettmoduler. Møbler kommer fra Alfred Sand AS, og toalettsystemet er levert av Jets Vacuum. Beha har levert bysseutstyr.
Hovedtavle er fra Umas, og Flekkefjord Elektro har utført de elektriske arbeidene ombord i nybygget. Styrehusstoler er type Nor-Sap.
Elektronikk
Monitoring av tanklossing, inkludert bulk cargo, foregår fra aktre kommandoposisjon på broen ved hjelp av Umas kontrollsystem. Flekkefjord Elektro har montert broutstyret som i hovedsak er levert av Furuno Norge og består av FAR-2137S radar, FR-2117 radar, FE-700 ekkolodd, FS-1570 radiostasjon, DS-80 logg, FA-100 AIS, NX-500 navtex, Furuno Felcom 15 Inmarsat C og Furuno OP16-33 SSAS. Ellers finner man utstyr ombord som Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, 2xSailor RT 4822 VHF, RT 2048 VHF, bærbar Tron TR 20 VHF, Motorola GP 300 UHF, Tron 40S nødpeilesender, SART radartranspondere, Telchart T2121 kartplotter og Nera Fleet 77 Satcom F.
*
Simek A/S skal nå levere en AHTS type UT 712 L til Farstad Supply AS i april. og deretter kommer et forsyn
ingsfartøy som er tilrettelagt med lavt overbygg for passering under broer og i kanalsystemer for bruk i Det kaspiske hav.