Dina Star

M/S «DINA STAR»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «DINA STAR» ble ble levert fra Kleven Verft til Dina Offshore AS v/Myklebusthaug Management den 21. mars 2013 som verftets byggenummer 357. Gudmor for skipet er Kjersti Myklebusthaug.

Skipet beskrives som et Multipurpose Offshore Vessel bygget etter MT 6015 designet. Dette er første skip som er utstyrt med ABBs Onboard DC Grid system. Innstalleringen av strømstyringssystemet beskrives som et gjennombrudd for den maritime industrien for optimaliering av fremdriftssystemet ved at kraft distribueres gjennom en enkelt DC hovedkrets og innebærer betydelige kraftbesparelser. Dette gjelder spesielt i DP modus. ABB introduserte Onboard DC Grid konseptetet i midten av 2011, og et pilotprosjekt fulgte seks måneder senere. For tiden er DC Grid tilgjengelig med installert kraft opp til ca. 20 MW.

M/S «DINA STAR» fører NOR flagg og er bygget til klasse i DNV ✠1A1, ICE-1B, Offshore Service Vessel Supply, SPS, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.5). Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,80 m
Lengde b.p.p. 86,75 m
Bredde på spant 20,00 m
Dybde i riss h.dk. 8,00 m
DW
4.700 t
GT
4826
NT
1853
Dekksareal
1060 m2
IMO nr.
9648697

Tankkapasitetene er 1025 m3 brennolje, 1015 m3 ferskvann, 2580 m3 vannballast/drill water og 2380 m3 ORO.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftssystemet er levert av ABB/Scanelec og innbefatter 4 x CAT 3516C dieselmotorer hver med ytelse 2350 kW og 2 x RRM AZP 120 fremdriftspropeller hver på 2200 kW. IAS systemet er fra ABB, og RRM har levert PMS.
Havneaggregatet drives av en Volvo Penta motor på 300 kW, og nødaggregatet av en CAT C32 motor på 969 kW. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utrustet med 2 x RRM 11 2000 DPN CP thrustere hver på 925 kW og en azimuth thruster på 880 kW. Fartøyet er utstyrt med Helicon X3 fjernkontroll, og SCR systemet for NOx reduksjon er fra H+H.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor er begge leverandører av kompressorer mens separatorene er fra Alfa Laval. Ventilasjonsanlegget kommer fra Aeron, og Nilsen Frys & Kjøleteknikk har stått for kulde proviantanlegg. Sanitæranlegget er en Ahlsell leveranse, og kjelutrustningen er fra Parat Halvorsen. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, TM-Master systemet kommer fra Tero Marine og Cflow har supplert UV-filter. Isoleringsarbeidet er utført av Kaimann Norge.
Brannsikkerheten ivaretas av Autronica utstyr og et skumanlegg fra Wilhelmsen Technical Solutions som også har levert nitrogengenerator.
Bunker Oil er leverandør av dieselolje, Castrol har tatt seg av smøreolje behovet og urea er levert av Måløy Havnevesen. Metizoft har utført arbeidet med Green Passport.
Dekk/innredning
Hydraulisk vinsjpakke er levert av NDM, og skipet har to kraner, på 3t/15m henholdsvis 2t/10 m. Dry bulk handling systemet kommer fra Van Alst Marine. Gurskøy har levert landganger til fartøyet, og vinduer er av Bohamet fabrikat. Ankerutrustningen er fra G. J. Wortelboer Jr. B.V.
Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Fartøyet er oppmalt med Jotun malingssystemer og er påført katodisk beskyttelse fra MPE Cathodic.
Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter og diverse brann- og sikkerhetsutstyr fra Erling Haug. Hospitalutstyr er levert av Medi 3.
M/S «DINA STAR» er innredet for 60 personer. Styrehusstoler kommer fra NorSap, og møbelleveransene er fra Ekornes og Georg Eknes. Fresvik Produkt har produsert proviantrommet. Teamtec har levert incinerator, og toalettsystemet er fra Jets. Bøfjorden Sag har levert tredekk. Hareid Elektriske Teknikk har levert og installert det elektriske anlegget
Elektronikk
HG Marine Electronics har levert elektronisk utstyr som Furuno FAR-2137S radar, FCR-2127X-band kartradar, Miros OSD oljeradar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-60 logg, 2 x Furuno GP-150 DGPS, Anschütz autopilot, Furuno FA-150 AIS, Furuno TECDIS, Furuno VR-3000 VDR, Furuno NX-700B navtex, Tron nødpeilesendere, Sperry Navigat X MK 1 gyrokompass og Sailor 6000 Series GMDSS A3 radiostasjon. DP-anlegget er type RRM ICON
Fremover skal Kleven Verft levere bnr. 360 i mai, bnr. 359 i juni til Rem Offshore i juni, bnr. 362 til Olympic Shipping i 3. kvartal 2013. I 2014 skal bnr. 361 leveres til Ugland Offshore i januar, bnr. 364 til Rem Offshore i mai, bnr. 365 til Eidesvik i juni, bnr. 356 til Remøy Shipping i september og et ekspedisjonsfartøy i desember.