M/S «DINA SUPPLIER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nr. 100
Fartøyet er av UT 755 LC design og var nummer 100 i rekken av UT 755, et design som ble introdusert med første levering i 1996. Hensikten var da å lage et mellomstort fartøy med stor lastekapasitet. Nr. 100 i rekken kostet rederiet rundt 150 millioner kroner og er nok verd adskillig mer i dag. I tillegg til design følger naturligvis Rolls-Royce utstyrsleveranser. Dette designet er for øvrig blitt bygget også andre steder enn i Norge, for eksempel Danmark, Italia, Brasil og India.
Dette er altså rederiets andre UT 755 skip, og for verftet er det det sjette bygget med ytterligere tre i ordre. Rederiet timet satsingen innen offshore som startet for fem år siden, ganske så bra, for ikke å si nærmest perfekt.
M/S «DINA SUPPLIER»
I forhold til «Dina Merkur» er siste tilveksten forbedret blant annet med stabilitetstank på bakk aktenfor overbygget. Derved kunne ferskvannskapasiteten økes ved omdisponering av tidligere under-dekk stabilitetstanker. Lengden av skipet er økt med 3 meter.
Stålblokkene (4 stk.) ble bygget i Gdansk, og overbygget ble satt sammen separat. Fartøyet har dobbelt skrog (SF klasse) og er inndelt i vanntette rom. Bulkrommet befinner seg i senter midtskips med fire tanker på totalt 9.060 kubikkfot, levert av Rolls-Royce Marine. På hver side av bulkrommet er sirkulære tanker for mud, brine og ballast/drill water. Lastedekket er på ca. 712 m2 og kan transportere last som rør, containers, paller og lignende.
Skipet er klasset i DNV ✠1A1, SF, E0, Dk (+), Clean, Comf-V(3) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 76,60 m |
Lengde b.p.p | 68,20 m |
Største bredde | 16,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 7,00 m |
Dypgående | ca. 5,83 m |
Dekksareal | ca. 712 m2 |
Dwt | ca. 3.245 |
GT | 2332 |
IMO nr | 9397274 |
Tankkapasitetene er 974 m3 for brennolje, 896 m3 ferskvann, 1286 m3 drill water/vannballast, 319 m3 dry bulk, 202 m3 base oil, 390 m3 mud og 397 m3 brine.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen C25:33L8P dieselmotorer, hver med ytelse 2320 kW v/900 o/min, som driver to Kamewa Ulstein propellanlegg med diameter 2900 mm via to Kamewa Ulstein 600AGSC reduksjonsgear. Motorene kan operere på varierende turtall mellom 900 og 750 o/min. På prøveturen ble brennoljeforbruket nøye målt basert på forskjellige kriterier, og resultatet viste at det er store muligheter til å spare brennstoff ved å redusere belastningen ned til 750 rpm og 50 Hz.
Styremaskineriet er av type Tenfjord og betjener to High Lift ror. Fartøyet har Poscon joystick, og for å lette manøvreringen er skipet utstyrt med fire Kamewa Ulstein thrustere type TT 1650 DPN CP à 590 kW, to montert forut og to akter.
Strømforsyningen besørges av to Scandinavian Electric Systems akselgeneratorer av Marelli fabrikat hver på 1800 kVA og to Nogva Scania DI 1262M motorer som hver yter 285 kW. Nødaggregatet er av Nogva Deere fabrikat type 4045TFM50. Castrol har levert smøreolje.
Allweiler har levert pumper til nybygget, kompressorer kommer fra Sperre og Tamrotor (arbeidsluft) og Westfalia og RWO har stått for separatorleveransene. Pyro har levert kjelutrustning, og system for reservedeler og vedlikehold er fra Tero Marine. AM Instrumentering har levert cargo fuel oil/fresh water flow meter. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron AS, mens Teknotherm AS er leverandør av proviantkuldemaskineriet.
Unitor har levert CO2 brannslukkingssystem, og varslingsanlegget er en Eltek leveranse. Kontrollrommet for maskineriet innbefatter Rolls-Royce Marines alarm, monitoring og tank tender system som kontrollerer maskineri, lastetanker, lastepumper, ventiler og systemene ombord.
Dekk/innredning
Simek A/S skal levere bnr. 115 og bnr. 117 til Rem Offshore i oktober og desember, begge type UT 755 LC, og så følger bnr. 118, “Rem Mermaid”, i april 2008, bnr. 116 “Rem Supporter” i juli, før en tråler som bygges for Lunar Fishing med bnr. 113 kommer i desember. Augusta Offshore har også tegnet seg for en ordre tildelt bnr. 119 for levering 2/2009, og igjen er det snakk om en UT 755 LC.