M/S «DISCOVERER»
– service katamaran til Northern Offshore Services
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Windfarm service fartøyet M/S «DISCOVERER» ble levert fra Grovfjord Mek. Verksted til Northern Offshore Services AB i Göteborg den 5. september 2014 som byggenummer 100.
Etter overleveringen satte båten kurs for UK for wind farm operasjoner. Dette er søsterfartøy til «Developer» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 4/2014. Der er likevel noen forandringer. Dekket er flush og er blitt senket, og fenderne er blitt videre utviklet. Det første gjør det lettere for behandling av last, samt at det gir bedre tilgjengelighet for passasjerene. Videre er pullertene blitt forsterket.
Katamaranen er utstyrt med fire motorer for bedre redundans og bunkersforbruk. Utviklingen av skroget er utført av verft og rederi, i samarbeid med Marintek og SSPA.
Fartøyet er bygget for å klare dokkingsoperasjoner i opp til 2,5 m signifikant bølgehøyde. Fartøyets størrelse og utrustning gjør det mulig å operere under vanskeligere værhold enn tilfellet er med de mindre katamaranene, og nybygget kan operere døgnkontinuerlig.
Max. lastekapasitet på dekk forut er 10 + 10 tonn med 112 m2 areal tilgjengelig. Båten har container fittings for 2 x 20 fots containers.
M/S «DISCOVERER» er bygget i henhold til DNV GL klasseregler med notasjonene ✠1A1, HSLC, R1, Windfarm Service Vessel 1 og til DMA (Danish Maritime Administration) cargo ship notice B. Fartøyet fører dansk flagg og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 27,20 m
Bredde .................................................................................................................... 9,20 m
Draft ....................................................................................................................... 1,90 m
GT ............................................................................................................................ 215,4
NT .............................................................................................................................. 64,6
Dekk kap. .............................................................................................................. 112 m2
IMO nr. ............................................................................................................... 9746126
Tankkapasitetene er 20.000 liter diesel olje og 3000 liter ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av 2 + 2 Volvo Penta D16-MH dieselmotorer som hver har ytelse på 551 kW v/1900 rpm (totalt 3000 hk). Disse driver Servogear Ecoflow Propulsor bestående av 2 stk. Servogear reduksjonsgear type HD250 PTI med reduksjon 2,63:1 som igjen driver 2 stk. Servogear CP propellere med diameter 1175 mm. Servogear har også levert akselbraketter, effektror, mellomaksler mellom motor og gir, samt designet propelltunellen.
Strømforsyningen besørges av to Perkins/Stamford generatorsett hver på 27,7 kVA levert av Universal Diesel. Manøvreringsegenskapene forbedres med hjelp av fire Sleipner baugthrustere hver på 50 hk. Cruisespeed med to motorer er ca. 22 knop med bunkersforbruk på ca. 295 l/t og med fire motorer ca. 25 knop/ca. 400 l/t.
Diverse
Dekkskran er type Palfinger PK 12000M med max. løftekapasitet 8 tonn. Det er arrangert med plass til 12 passasjerer ombord pluss mannskapet som har fire lugarer til rådighet med fem køyer. Acel har hatt elektro oppdraget.
Den elektroniske broutrustningen inkluderer 2 x Furuno X-band FR-2117BB radar, Furuno Ecdis, Furuno FA-150 AIS, Furuno SC-50 sat.kompass, Furuno GP-150 GPS/DGPS, Simrad AP-50 autopilot, Furuno SCV-620 depth sounder, Furuno NX-700B navtex og Tayio TDL1150 crew finder.
-
Grovfjord Mek. Verksted skal bygge tre oppdrettsbåter for Bremnes Seahorse, bnr. 102 skal leveres til Håløy Havservice, bnr. 103 og 104 til Nordlaks, bnr. 110 til Salaks og bnr. 109 til Lerøy Aurora.