(Illustrasjonsfoto.)Brønnbåten MS Dønnaland ble bygget i 2012 og eies av NFT gruppen.

M/S «DØNNLAND»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Norsk Fisketransport AS, Kolvereid overtok brønnbåten M/S «DØNNLAND» fra Aas Mek. Verksted A/S, Vestnes den 14. september 2012 som verftets byggenummer 189. Dåpsseremonien fant sted den 6. oktober i Alta med Laila Davidsen som gudmor. Skroget er bygget ved Riga Ship Yard i Latvia.

Dette er det tredje nybygget som leveres fra Aas Mek. Verksted til Norsk Fisketransport. Både «Novatrans» og «Viknatrans» ble bygget i 2011 (SR nr. 2/2011 og 5/2011). «DØNNLAND» går inn på fast avtale for Mainstream i Finnmark. Prisen for nybygget har i media vært oppgitt til ca. 150 millioner kroner.

Båten er av typen AAS 1502 ST med lastekapasistet på 1500 m3 fordelt på 2 lasterom. Kontrakten ble inngått i juni 2011, og denne brønnbåttypen er designet med Aas Meks nye spesielle forskip med “høy bulb” som gir lavere drivstoff forbruk og bedre bevegelse i grov sjø.

M/S «DØNNLAND»

Fartøyet er utstyrt og arrangert for føring av levende fisk i lukket system uten utslipp av vann under transport eller ved lossing, samt transport av levende fisk i vanlig åpen brønn og UV-lukket. Videre er nybygget designet for å trykklosse over sorteringsmaskin uten bruk av vakuumpumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken. Båten er arrangert for sortering, smoltkjøring og avlusing med filter for oppsamling av lus og UV-behandling av sirkulasjonsvann.

Båten er videre arrangert med skyveskott og trengesystem i rommene. For lasting og lossing av levende fisk er det et trykk laste- og lossesystem med telling og filter for lusoppsamling. I tillegg er det montert dobbelt vakuumpumpeanlegg med 2 x 6.000 l tanker med sorterings- og telleutstyr.

Båten har et eget system for smolttelling, tilkoblet vakuumpumpe system og trykk lossesystem, samt UV og 150 micron filter for behandling av sjøvann inn eller ut av lasterommene i forbindelse med transport av smolt, syk fisk og transport gjennom soner med spesielle restriksjoner. UV filteret har kapasitet for behandling av 12.000 m3 med vann per time i forbindelse med avlusing.

Sirkulasjonssystemet er også arrangert med egne filtre for oppsamling av lus i forbindelse med avlusing av fisken. Alt avløpsvann fra lusfilter kjøres gjennom bandfilter for utskilling av tørrstoff/lus og videre UV behandling av det rensede avløpsvannet. All lus samles opp i beholder som destrueres ombord eller leveres til land for analyse.

Det er installert system for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og rørsystem, samt også selve vannet i lasterommet som har vært i kontakt med fisken etter utlossing.

For transport av fisk med lukket system er det montert utstyr for avgassing av vannet for fjerning av CO2 og regulering av PH. For rengjøring og desinfisering av lasterom og rørsystem er det montert et automatisk vaske- og desinfiseringssystem, samt manuelle høytrykksvaskere.

M/S «DØNNLAND» har Sandnessjøen som registreringshavn, fører NOR flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 62,86 m
Lengde b.p.p.
59,98 m
Bredde 12,00 m
Dybde i riss 5,90 m
Draft 5,324 m
BT
1536
NT
460
Lasterom
1500 m3
IMO
9632569

Dekk

For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene er fartøyet utstyrt med fire Palfinger kraner, 2 x 40 t/m, 1 x 32 t/m og 1 x 23 t/m. Båten er utstyrt med sorteringsanlegg for sortering og telling av fisk i to ulike størrelser, samt smolttelling via trykk lossesystem. Ozonanlegget er fra Redox, Wingtech har levert fisketeller og smoltteller og vacuumpumpeanlegg kommer fra Stranda Prolog.

Ankervinsj er fra Rapp Hydema, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter. Utvendige GRP dører er levert av Libra Plast,og vindusleveransen er forestått av H.K. Van Wingerden.

I redningsutstyret inngår MOB-båt og diverse brann- og redningsutstyr fra Erling Haug samt redningsflåter fra Mare Safety.

Maskineri

Fremdriften besørges av en ABC 6MDZC hovedmotor, levert av Frydenbø Power AS, med ytelse på 1325 kW v/1000 o/min som er koblet til et Finnøy propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Manøvreringssystem er også en Finnøy leveranse.

Styremaskinen er en Tenfjord, og for å ha best mulige manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med to Brunvoll sidepropeller, montert forut henholdsvis akter, hver på 300 kW.

Strømforsyningen besørges av to Nogva Cummins KTA38D motorer hver på 890 kW, og havneaggregatet er type Nogva Scania DI 1262 M på 190 kW.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, og ventilasjonsanlegget er levert av Wangsmo. Både Ahlsell, Ålesund Armatur og Brødrene Dahl har hatt leveranser av ventilutstyr. CO2 branslukkingsanlegget kommer fra Autronica Fire & Security.

Innredning

Fartøyet er innredet for et mannskap på ti personer, fordelt på fire enmannslugarer og tre tomannslugarer, alle med egne dusj og toalett. Det er stor og romslig messe og salong samt diverse fasiliteter. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene, Norac Baggerød har levert innredningsdører mens møbelleveransen er fra Troldmyr Møbelfabrikk.

Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle systemene, samt fjernstyring av all last og fiskehåndtering. Båtens vakuumtoalettsystem og kloakkrensning er i henhold til dagens strengeste krav. Jets er leverandør av toalettanlegget.

De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro.

Elektronikk

O. Øverland har levert og montert de elektroniske instrumentene ombord. Her finner man Furuno FAR-2117 og FAR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno SC-50 sat.kompass, Anschütz St.22 gyrokompass, Anschütz autopilot, Furuno DS-80 logg, Furuno GP-150 GPS, Telchart ECDIS, Olex kartsystem, Furuno FA-150 AIS, Furuno FM-8800 VHF, Icom ICM87 VHF bærbare, Tron 40S Mk2 og 45SX Epirbs, SART radar transponder, FurunoNX-700B navtex og Comford antenner.

Aas Mek. Verksted AS skal levere bnr. 190 til Rostein i mars 2013, og så følger bnr. 191 og 192 (AAS 1802 ST) som bygges for Bømlo Brønnbåtservice, i september 2013 henholdsvis mars 2014.