
M/S «Dr. RIIBER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten skal altså drive legeskyss- og ambulansetjeneste i Midsund, Sandøy og Aukra kommuner. I utviklingsprosjektet har også Rikstrygdeverket, Innovasjon Norge, Helse Midt-Norge, Helse Nordmøre og Romsdal og Aukra Kommune deltatt i tillegg til Gazelle Technology.
«Dr. Riiber» er bygget etter IMO HSC (High Speed Craft) 2000 regelverket og er klasset hos Bureau Veritas. Sikkerheten er vektlagt gjennom krav til stabilitet, redningsutstyr og evakuering, brannredning (med sprinkleranlegg i innredningen) og navigasjonsutstyr.
Det har medført mye arbeid for Gazelle Technology å følge HSC 2000 regelverket for enkeltskrogs hurtigbåter, men firmaet tror at dette på sikt vil bli normen for alle hurtigbåter med lengde over 15 meter. Firmaet mener derfor at arbeidet som de tekniske utfordringene har medført, vil gi positive utslag når det gjelder andre oppdrag fremover.
Båten er konstruert med skrog i aluminium og overbygg i kompositt. Ambulansebåten er godkjent for liten kystfart. Skroget er designet med en dyp V bunn, og båten har en toppfart på ca. 36 knop.
M/S «Dr. RIIBER»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 16,10 m |
Bredde største | 4,50 m |
Kallesignal | LMVB |
Brennstofftankene rommer 1500 liter, og kapasitet for ferskvann er 100 liter.