
M/S “Dr. Riiber”
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Utgangspunktet var å utvikle en ny type legeskyss- og ambulansebåt, som var driftsøkonomisk, hadde en sykelugar tilsvarende bilambulanser, samt at maritim sikkerhet ble satt i høysetet. Resultatet ble en 16 meter ambulansebåt, bygget i henhold til (”fully compliant with”) IMO 2000 HSC koden og med en sykelugar etter EN 13718 del 1 og 2, ”Air, water and difficult terrain ambulances”. I tillegg ble det utviklet en telemedisinsk løsning, basert på en portabel medisinsk enhet fra Mobimed via Helsenettet.
Det som gjør M/S “Dr. Riiber” unik i maritim sammenheng, er at den er bygget og klassifisert i henhold til IMO 2000 HSC koden. Det er i seg selv vanskelig å oppfylle denne koden for små enkeltskrogsfartøy, og ekstra vanskelig er det for et fartøy som nærmer seg ned mot 15 meter. Det spiller ingen rolle om fartøyet er lite, for det samme utstyret som i et stort fartøy må installeres, enten det gjelder elektronikk eller sikkerhetssystemer. Samtidig stiller 2000 HSC koden særlige krav til intakt- og skadestabilitet, som må løses med spesielle rominndelinger, samt bruk av oppdriftstanker.
Svært gode erfaringer
Erfaringene med M/S “Dr. Riiber” er svært gode. Båten har hatt høy regularitet, samtidig som driftskostnadene har vært fordelaktige. Båten eies og drives av Aukra Kommune og har driftsavtale med Helse Nordmøre og Romsdal med ambulansetransporter og interkommunal avtale med transport av legevakt i Aukra, Midsund og Sandøy.
Mannskapet, som er i døgnkontinuerlig beredskap, er stasjonert på Aukra i leiligheter nært fartøyet, og de rykker ut på kort varsel. Motorpasser har også utdanning som ambulansepersonell. Kommunelege Roald Borthne i Aukra Kommune, som både var intiativtaker og prosjektdeltaker i utviklingsprosjektet, er meget fornøyd med båten, og ser frem til oppgraderingen som nå gjennomføres.
Bakgrunnen for oppgraderingen er at fartøyet skal inn i en ny avtale med Helse Midt-Norge RHF, og en ny kravspesifikasjon skal tilfredstilles. Blant annet gjør økt krav til hastighet at de eksisterende motorene, 2 stk. Volvo Penta D12 hver 650 hk, erstattes med 2 stk. Volvo Penta D13 med ytelse hver på 900 hk. De nye motorer er levert av J. Weiberg Gulliksen i Ålesund.
Videre er det gjennomført full overhaling av 2 stk. Rolls-Royce K-36 vannjetter, der både impeller, trimring og styredyse blir byttet. Styresystemet blir også oppgradert med nyeste versjon fra Rolls-Royce, som har integrert interseptor kontroll. I den forbindelse monteres hydrauliske interseptorer fra Rolls-Royce på vannjettene. Fartøyet bytter også CV akslinger og adaptere, som er levert av Progress Ingeniørfirma, og får nye gir av typen ZF-500, som er levert av KGK Norge. Kobling mellom gir og motor er levert av Centa transmisjoner. Det installeres nye eksospotter av løfte-typen fra Halyard, via Progress Ingeniørfirma.
Utover de tekniske installasjonene blir fartøyet forlenget med 1 meter akterover. Forlenget område er isolert av R&M Ship Interior. Fenderen, av typen PUR Teknik, er fullrenovert av det danske firmaet med samme navn. I tillegg til overnevnte er det montert en ekstra radar av typen Simrad NSE8/BR24 fra Oddstøl Elektronikk.
Fartøyet tilbakeleveres til Aukra Kommune i løpet av sommeren 2011, og det er knyttet store forventninger til det oppgraderte fartøyet, som fortsatt kan betegnes som verdens mest avanserte legeskyss- og ambulansebåt, bare enda bedre.
GAZELLE TECHNOLOGY
drives av brødrene Øyvind Sommer Hukkelberg og Øystein Hukkelberg, som begge er sivilingeniører innen henholdsvis Teknisk Design/Industridesign og Marin Teknikk. Firmaet leverte i fjor passasjerbåten M/S “Ulf” på 13,5 meter, som er omtalt i Skipsrevyen nr. 6/10. Solide familietradisjoner innen skipsbygging, helt ifra 1938, er utgangspunktet for brødrene, som stadig utvikler og leverer fartøy av høy klasse.
Det siste spennende prosjektet er en 7 meters arbeidsbåt, kalt G700, som er utviklet og bygget i henhold til Nordisk Båtstandard. Dette er en ekstremt sterk arbeidsbåt, som er synkefri, og som spesielt designet for profesjonelle utøvere. Gazelle Technology skal delta på årets Aqua Nor messe i Trondheim i dagene 16. - 19. august, og skal stille ut prototype G700 båten der. Prototypen er laget med utenbords fremdrift.
Gazelle Technology satser på design, og prioriterer kvalitet og skrogstyrke. Selskapet vet at kvalitet lønner seg i et livsløpsperspektiv. Et stadig økende fokus på HMS for de som arbeider på sjøen, innebærer at arbeidsgiverne vektlegger sikre operasjoner med robuste båter. Gazelle Technology håper derfor at Aquakultur-næringen vil ta godt imot det nye produktet, GAZELLE Flying Fish G700.