MS «Dypfjord»
Mjosundet Båt og Hydraulikk AS overleverte i mai en 70 fots fiskebåt, utrustet for fiske med snurrevad og not, til Dypfjord AS, ved Asbjørn Jakobsen i Berlevåg. Fartøyet var verkstedets byggenummer 139.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet er bygget i aluminium med overbygg forut. Skroget er bygget på knekkspant og har V-formet kjøl. I kiming er det påbygget høye, doble slingrekjøler. Fartøyet har følgende
Hoveddata
Lengde o.a. ............................21,32 m
Lengde p.p. ............................19,70 m
Største bredde .........................7,80 m
Bredde i dekk ..........................7,50 m
Dybde i riss..............................4,20 m
Dybde i riss sh.d......................6,50 m
Tankkapasitetene er 22.000 liter brennolje og 5.000 liter ferskvann.
Lasteromsvolumet er på 145 m3 fryseisolert. Lasterommet er avdelt med to langskips delingsskott, som deler lasterommet i tre, med losse/lasteluke til hvert rom. Rommet er garnert i sidene, under dekk og mot skott med 5 mm aluminiumsplater. Garneringen er vanntett sveiset med polyurethanskum blåst inn mellom garnering og hud/dekk/skott, for maksimal isolering. R&M Isolering har utført dette arbeidet. RSW-anlegget har en kapasitet på 150.000 kcal/time, og er levert av Aquaterm Energi.
Dekk
De tre lasteromslukene er arrangert på hoveddekket bak innredningen, og på babord side akterut er maskinromsnedgangen med arbeidsbenk, ventilgruppe for hydraulikk og inntak for landkabel. Mellom notsiloen og RSW-sentralen er det tett skott. På hver side av arbeidsdekket er det arrangert en lensebrønn for nedsenket lensepumpe. På hekken aktenfor shelterdekket er det gjort plass til to notsiloer, med samme høyde som sidene av shelterdekket. Eksossjakten og luftinntaket er plassert på babord side aktenfor maskinromsnedgangen.
Nedgang til arbeidsdekket skjer gjennom værtett luke forut mot innredningsskottet på babord side. Fartøyet er utstyrt med rulledempningstank på styrehustaket, noe som er viktig for trivselen ombord.
Alt det hydrauliske dekksmaskineriet er ikke uventet produsert, levert og montert av Mjosundet. Det omfatter blant annet ankervinsj, snurpevinsj, snurrevadvinsj og to capstans. Mjosundet har også levert daviter og laste- og lossekranen, mens den øvrige kranutrustning er av type SM Triplex. Hydraulikk Finnmark har levert to snurrevadtromler, og vacuumpumpen er fra Åge Urens Maskin på Vestnes.
Anker og kjetting er levert av Sotra Marine Produkter, mens vinduer og lysventiler kommer fra Colt Industrier – bortsett fra det roterende vinduet i styrehuset, som er fra Decca Trading. Fartøyet er utstyrt med to RFD åtte-manns redningsflåter fra Erling Haug. Til oppmaling av båten er benyttet Jotun-produkter.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Cummins KTA19M3 hovedmotor, som yter 600 hk. ved 1.800 o/min. Motoren er koblet til Helseth 3H140-1900 HS propellanlegg, der propelldiameteren er 1.900 mm, via et Mekanord 350 H3 gear med oversetning 5,94:1. Manøversystemet er av merke Hynautic.
Styremaskinen er en Servi. Fartøyet har også to Mjosundet sidepropellere, en 120 hk forut og en 150 hk akterut. Strømforsyningen besørges av to Sabb Iveco Aifo dieselmotorer, henholdsvis på 220 kW og 160 kW, som er koblet til hver sin Stamford generator, sistnevnte også for drift av hydraulikkpumpe. Samme kombinasjon er benyttet til havneaggregatet, med en effekt på 96 kw på diselmotoren og 120 kVA på generatoren.
Pumpeutrustningen er levert av Mapex og ABS. Ventilasjonsanlegget har verftet selv tatt seg av, med vifter fra Espen AS. Maskinrommet er brannsikret med et Inergenanlegg fra Hov & Livik.
Innredning
Innredningen inneholder bysse, messe, tre to-mannslugarer, WC/vaskerom og inngang, alt plassert på hoveddekk. I tillegg er skipperlugaren plassert i akterste del av styrehuset på babord side. Styrehuset har kartbord over skipperlugaren, som er nedsenket med dørken på bakkdekket, slik at det blir fri sikt over lugartaket. I styrehuset er det hvilebenk på babord side, langsgående instrumentkonsoll med front mot to Sapa styrehusstoler på styrbord side. Møblene i innredningen er produsert og levert av Bygg Compagniet AS, som forøvrig har stått for all innredning.
På skottene er det benyttet Fibo-plater. Bysseovnen er fra Electrolux, og skiltingen er fra Botne Fabrikker. Elektriske og elektroniske installasjoner er utført av Elmarin AS.