M/S «EDDA FRAM»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Østensjø Rederi AS, Haugesund overtok M/S «EDDA FRAM» fra Astilleros Gondan S.A. i Spania 7. september som verftets byggenummer 429. Fartøyet er bygget etter ST 216 PSV design. Skipet ble døpt allerede 23. september i fjor av fru Isabel Smith.

Dette er det første offshore skipet utstyrt med Voith Schneider fremdriftssystem og det første med integrert drill cutting handling system. Skipet er klasset i DNV til ✠1A1, SUPPLY VESSEL, SF, E0, Dynpos AUTR, HL (2.8), dk +, LFL*, Ice C, CLEAN, COMF –C (3)-V(3), OILREC, NAUT OSV.

M/S «EDDA FRAM» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 85,80 m
Lengde b.p.p 77,40 m
Største bredde 19,20 m
Dybde i riss til h.dk 8,00 m
Dypgående
6,50 m
Dekksareal
905 m2
Dwt ca. 4.100
GT
ca. 3800
IMO nr
9356995

Tankene har kapasitet for 1190 m3 diesel olje, 1080 m3 ferskvann, 1130 m3 drill water/vannballast, 720 m3 liquid mud, 230 m3 brine og 165 m3 methanol.

Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdrift med to Voith Schneider type 32R5 EC/300-2 propeller hver med ytelse på 2500 kW som drives av elektriske motorer. Elektrisk energi kommer fra diesel generatorene som igjen drives av de fire Mitsubishi type S16 R-MPTK2 dieselmotorene hver på 1920 kW, levert av Diesel Power. Farten er ca. 15 knop.
Voith Schneider konseptet inkluderer et roll dampening system (Active Roll Reduction Function). Ved for eksempel sakte fart eller standstill kan VSP systemet redusere sjøens bevegelser takket være kort styretid. På denne måten kan 80/90 prosent av “rolling motion” bli undertrykket.
For å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med tre Brunvoll sidethrustere, to på 1500 kW og en på 800 kW. Havneaggregatet drives av en Mitsubishi motor type S6B3-MPTK på 388 kW og nødaggregat er Mitsubishi type 6D16T på 130 kW.
Pumpeutrustningen som inkluderer pumper for nevnte Drill Cutting System, er fra Ing. Per Gjerdrum. Kompressorene kommer fra Sperre og separatorene fra Alfa Laval og RWO. Aeron har levert ventilasjonsanlegg, og kjeler er fra Pyro. Tero Marine har levert et vedlikeholdssystem, og boxkjølere kommer fra Dimo. Atlas Copco har supplert kompressor for bulkhandlingsanlegget.
Diverse
Håndteringen av boreavfall, PG-MACS fra Ing. Per Gjerdrum, betyr løsning på det som har vært en miljømessig utfordring. Tanken under dekk har kapasitet for ca. 400 m3. PG-MACS sikrer nullutlipp av det som regnes å være spesialavfall.
Dekksarealet er på ca. 905 m2. Hydramarine har levert kran til nybygget, lyskastere er fra Tranberg og søkelys fra Norselight. Skipet er innredet for et mannskap på 23 personer, og innredningsarbeidet er forestått av Maritime Montering. Byssen har Beha bysseutstyr, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. De elektriske arbeidene er utført av verftet.
Elektronikk
Kongsberg Maritime har levert DP-systemet. De elektroniske instrumentene er levert av Vico AS, og utstyret består blant annet av Furuno FAR-2827 ARPA radar, FAR-2837 ARPA radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Taiyo TDL1550A peiler, G. C. Brown kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 Mk III autopilot, Furuno Fax-208 MkII, Furuno GP-90 GPS, Tron 40S og 45SX Epirbs, SART radar transponder, Furuno Telchart kartmaskin, Furuno NX-500 navtex, Furuno FS-2500 MF/HF radiostasjon, Furuno VDR-500, Nera Fleet 77, Furuno Felcom 15 Satcom, Furuno FM-8500 VHF, Sailor RT 2048 VHF, Tron TR 20 VHF og fire Motorola GP900 VHF. Satellitt TV er fra SeaTel, og fartøyet har Vingtor ACM-E system fra Zenitel.

Søsterskipet til «Edda Fram» skal leveres fra Astilleros Gondan S.A. til Østensjø Rederi AS i februar 2009.