Av mangel på bilde av M/S “Edda Frende” må vi dessverre benytte søsterskipet “Edda Fram” – dog med den forskjell at bl.a. fremdriftsmaskineriet er forskjellig.

M/S «EDDA FRENDE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Østensjø Rederi AS, Haugesund tok levering av M/S «EDDA FRENDE» med byggenummer 443 fra Astilleros Gondan S.A. i Spania i disse dager. Dåpen fant sted 25. april i Ribadeo med Hilde Svendsen som gudmor. Nybygget er av ST 216 PSV design fra Skipsteknisk.

Dette er et søsterskip til «Edda Fram» som ble levert i september 2007. Den gangen ble det opplyst at det skipet var det første offshore fartøyet utstyrt med Voith Schneider fremdriftssystem og det første med integrert drill cutting handling system.
«EDDA FRENDE» er utstyrt med det samme fremdriftssystemet og med åtte integrerte “drill cutting/special purpose” tanker.
Nybygget ble i desember sluttet for en 5-års kontrakt med Shell UK Limited for forsyningstjenester til selskapets offshore installasjoner i Nordsjøen. Kontrakten ble allerede påbegynt i januar og da med «Edda Frigg» som nå overlater oppdraget til Gondan nybygget.
Den forrige «Edda Frende» skiftet navn til «Edda Sprint» 27. april, og også dette fartøyet har arbeidet for Shell UK.
Med referanse til Drill cuttings (borekaks) nevnt ovenfor ble Østensjø Rederis arbeid for transport av materialet i bulk innledet for flere år siden. Prosjektet ble utført i samarbeid med Per Gjerdrum Marine Group og Skipsteknisk.
Voith Schneider Propeller er et fremdriftssystem som innebærer full kontroll med trinnløs og presis operasjon. Maskineriet er svært langsomt gående og meget pålitelig.
M/S «EDDA FRENDE»
Skipet er klasset i DNV til ✠1A1, Supply Vessel, SF, E0, Dynpos AUTR, HL (2.8), dk +, LFL*, Ice C, CLEAN, COMF - C (3)-V(3), OilRec, NAUT OSV med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 85,80 m
Lengde b.p.p 77,40 m
Største bredde 19,20 m
Dybde i riss til h.dk 8,00 m
Dybde i riss til A.dekk
10,60 m
Dwt
ca. 4.100
Draft 6,50 m
Dekksareal
910 m2
GT
ca. 3800
IMO nr.
9409730

Tankene har kapasitet for 1190 m3 diesel olje, 1080 m3 ferskvann, 1130 m3 drill water/vannballast, 720 m3 liquid mud, 429 m3 special products (drill cuttings optional), 230 m3 brine og 165 m3 methanol.
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdrift med to Voith Schneider type VSP 36R6 propeller hver med ytelse på 2500 kW som drives av elektriske motorer. Elektrisk energi kommer fra fire diesel generatorer som igjen drives av fire CAT 3516 CTA dieselmotorer hver på 2130 kW. Max. fart er ca. 16 knop med et forbruk på ca. 24 tonn/dag. Økonomisk fart/forbruk er ca. 12 knop/ca. 12 t/d.
For å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med to Brunvoll sidethrustere, en super silent på 1400 kW og en type RDT på 800 kW.
Havneaggregatet drives av en CAT motor type 18 DITA. og nødaggregat er en Perkins 6TG2AN motor.
Pumpeutrustningen som inkluderer pumper for nevnte Drill Cutting System, er fra Ing. Per Gjerdrum. Kompressorene kommer fra Sperre og Atlas Copco og separatorene fra Alfa Laval og RWO. Aeron har levert ventilasjonsanlegg, og kjelutrustning er fra Pyro. Tero Marine har levert et vedlikeholdssystem. Isoleringsarbeidene er utført av verftet.
Diverse
Tranberg har levert lyskastere, og søkelys er fra Norselight. Redningsmessig er skipet utstyrt med 23 personers redningsflåter og rescue båt på 6,5 m. Skipet er innredet for et mannskap på 23 personer fordelt på 15 enkeltlugarer og fire dobbeltlugarer. Beha har levert bysseutstyr, mens Jets Vacuum har forestått toalettsystemet og forbrenningsanlegget er fra Teamtec. De elektriske arbeidene er utført av verftet.
Elektronikk
Kongsberg Maritime har levert DP-systemet. De elektroniske instrumentene er levert av Vico AS, og utstyret består blant annet av Furuno FAR-2827 ARPA radar, FAR-2837S ARPA radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Taiyo TDL1550A peiler, G. C. Brown kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 Mk II autopilot, Furuno Fax-208 MkII, Furuno GP-90 GPS, Tron 40S og 45SX Epirbs, Tron SART radar transponder, Furuno Telchart kartplotter, Furuno FS-2500 MF/HF radiostasjon, Furuno NX-500 navtex, Furuno VDR-500, Nera Fleet 77, Furuno Felcom 15 Satcom C, Furuno FM-8500 VHF, Sailor RT 2048 VHF, Tron TR 20 VHF og Motorola GP900 VHF. SeaTel har levert antenneutstyr.