
M/S «EIDSVAAG PIONER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Byggekontrakten ble inngått i desember 2011, og prisen ble da oppgitt til ca. NOK 200 millioner. Nybygget skal operere langs norskekysten for Skretting AS for levering av fiskefôr fra Averøy til oppdrettsanlegg. Rederiets samarbeid med Skretting går faktisk helt tilbake til 1980-tallet, mens den første fôrbåten kom i 1995.
Fôret har pelletsform og blir fraktet i 62 spesialtanker. Fartøyet vil ligge opp mot anleggene ved hjelp av dynamisk posisjonering og overføre fôret fra tankene til oppdrettsanleggene gjennom et kranoperert transportsystem (teleskopkran) over baugen. Fartøyets lossekapasitet er 200 tonn per time.
Den nye skrogformen er utviklet med fokus på optimale sjøegenskaper og minimale utslipp til luft og sjø.
M/S «EIDSVAAG PIONER»
I henhold til Environship Concept er fartøyet designet med Rolls-Royce Promas for øket propulsjonsvirkningsgrad og forbedrete lavhastighets manøvreringsegenskaper.
Fartøyet er utrustet med en hybrid akselgenerator (HSG) som gjør henne ekstremt energioptimalt i operasjon. Denne løsningen gjør det mulig å ha akselgeneratoren innkoblet også med redusert turtall på motor og propell. Det vil da være mulig å kjøre “kombinator”– dvs. at man ved redusert hastighet i stedet for å kjøre fast turtall og justere pitch slik man må gjøre på tradisjonelle løsninger når akselgeneratoren er innkoblet, kan ta av “rpm” på motor og propell, følge propellerkurven for optimal virkningsgrad for den reduserte hastigheten og fortsatt beholde akselgeneratoren innkoblet og levere rett frekvens og spenning til tavlen.
Rolls-Royce gass motoren av typen C26:33L9PG har en flat forbrukskurve helt ned til 20% last. Dette gjør denne motorteknologien meget godt egnet til operasjon sammen med en HSG løsning, og drivstofforbruket på lavlast er bedre enn om man må starte hjelpemotorer for å dekke strømbehovet.
Gas Fuel systemet er utviklet sammen med Linde Cryo og levert av Rolls-Royce. På denne måten har man fått frem et optimalt drivstoffsystem som regulerer effektivt på hurtig lastvariasjoner. Fremdriftsløsningen reduserer CO2 utslippene betydelig, og forskjellige tall har vært oppgitt, fra 10% til 40%. NOx utslippene reduseres med 90%, SO2 utslippene med 99% og partikkelutslippene er nesten borte (99%).
Fartøyet er designet med en innovativ skrogløsning med fokus på reelle sjøtilstander i det området fartøyet skal operere i. En patentert baugløsning gjør at fartøyet reduserer motstanden i bølger med opptil 10% i forhold til optimale konvensjonelle løsninger.
Environship konseptet vant “Next Generation Ship Award” på Nor-Shipping i 2011, og «EIDSVAAG PIONER» var i år nominert til Skipsrevyens “Årets Skip” pris.
M/S «EIDSVAAG PIONER» fører NOR flagg med Trondheim som registreringshavn og har klasse i DNV med notasjonene ✠1A1, E0, CLEAN, GAS FUELLED, TMON.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 74,70 m |
Lengde b.p.p. |
72,90 m |
Bredde mld. |
13,60 m |
Dybde i riss h.d. |
7,90 m |
Draft max. |
5,10 m |
GT |
2145 |
DW |
1.450 t |
Lastetank volum |
2030 m3 |
IMO nr. |
9660449 |