
M/S «ELEONORA MÆRSK»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
«ELEONORA MÆRSK» blir registrert i Svendborg og skal føres av kaptein Jørn Holger Pedersen med Jens Lykke Sørensen som maskinsjef. Maersk Ship Design sammen med verftet har designet E-typen.
I forhold til tidligere serier fra Odense er noe blitt større og noe mindre. For eksempel er propellakslingen på rundt 120 meter, mens overbygget er redusert noe. Det er for øvrig blitt flyttet fremover i forhold til G-serien. Totalt har skipet 20 dekk.
Det er benyttet miljøvennlig silikon maling under vannlinjen, noe som reduserer vannmotstanden og dermed reduseres bunkersforbruket med ca. 1200 tonn per år.
Maersk Line
Nybygget inngår i Maersk Line som nylig annonserte høyere rater vestgående i Atlanterhavet med en økning på minimum $300 per container fra 1. januar 2007. Markedsutviklingen den senere tid har ført ratene ned på nivåer som ikke kan videreføres, i henhold til rederiet, og samtidig øker utgiftene.
I Stillehavet annonserte Maersk Line nylig forandringer i seilingsmønsteret, noe som skal føre til bedring for kundene. Dette skal ta hånd om veksten i volumene fra Øst- og Nord-Kina. Også her må fraktratene økes i 2007 for å ta hånd om de økte kostnadene. Det er snakk om økning på $300 per FEU til havner på den amerikanske vestkysten, mens økningen til østkysthavner blir på $500. For last som ender opp innenlands, vil økningene bli betydelig høyere, men her er det snakk om “case by case” basis.
Asia til Europa vil følge det samme mønsteret, og her får Maersk Line følge av Mediterranean Shipping Co. og 14 andre shipping linjer. De 16 medlemmene av Far Eastern Freight Conference planlegger for eksempel $200 per TEU tillegg fra 1. januar.
M/S « ELEONORA MÆRSK» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 397,00 m |
Lengde p.p. | 376,00 m |
Bredde | 56,40 m |
Container kapasitet | ca. 11.000 teu |
Reefer cont. | ca. 1000 feu |
Dwt | ca. 156.907 |
Draft | 15,50 m |
GT | ca. 170.794 |
IMO nr. | 9321500 |
Maskineri
Fremdriften besørges av en 14-cylinder Wärtsilä RT-flex96C dieselmotor fra Doosan Engine Co. Maskineriet utvikler 108.080 bhp (80.080 kW) v/102 rpm. For å øke hastigheten på propellakslingen er det installert to elektromotorer. Servicefart er ca. 22 knop.