
M/S «ELINA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten har lengde på 36 fot, og toppfart er 23 knop. Fartøyet skal hovedsakelig brukes til fiske med line og teiner, samt garn og juksa.
Båttypen har en rekke nye løsninger; skroget er hevet med 20 cm som gir bedre høyde i både laste- og maskinrom, i lasterommet er det flush dørk og under er det bygget inn en ballasttank. Det er plass til 14 spesialtilpassede containers i rommet. I baugen er det montert ballasttank for bedre haleegenskaper og stabilitet. All kontroll av ballast kontrolleres fra styrehuset for justering av fartøyets trim.
Sjarken er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske. Båten oppfyller stabilitetskrav til Bankfiske 1 sertifikat.
«ELINA» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,99 m
Lengde b.p.p. 9,91 m
Bredde 4,06 m
Dybde i riss 1,63 m
Lasterom 14 m3
Kjenningssignal LG5731
Fiskerinr. F-43-G
Dieseltankene er på 2 x 800 liter, og ferskvannstanken rommer 350 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Cummins QSM11 dieselmotor som utvikler 610 hk v/2300 o/min, og som er koblet til et West Mekan propellanlegg via et ZF 325A reduksjonsgear. En baugthruster er av Sleipner fabrikat. Normal marsjfart er ca. 17 knop.
Dekk
Romluke og karm er bygget i aluminium. Det er tilpasset renner og kar for effektiv behandling av fangst med teleskoprenne ned i lasterommet. På dekk er det montert et todelt kar med hyraulisk heving/senking. Det er montert en Beitir BS-210 linehaler, mens Lorentzen Hydraulikk har levert linesetter og bomvinsj. Hydraulikkanlegget er levert av Sleipner Motor.
Diverse
Sjarken har messe på dekk for fire personer. Førerstol er merke Recaro. Det er montert defrosterdyser på isolervinduer, ved førerplass og i lugar. Pantry er utstyrt med vask, kjøleskap og skapplass. Forut i lugaren er det to faste køyer. På styrbord side er toalettrom med dusj. Innredningen er utført i lys eik. Selfa Dørkvarmeanlegg er montert i styrehus, lugar og toalett, og dieselvarmer er type Eberspächer.
Navigasjons-/kommunikasjonsutstyret er levert av ProNav og montert av Metek Mehamn og består av Simrad BR24 radar, Comnav autopilot, MaxSea navigasjonspakke, JRC gyrokompass, JRC JHS-770S VHF, Simrad AX50 VHF GMDSS, ProNav AIS og McMurdo nødpeilesender/radar transponder.
❊
Selfa Arctic Rødskjær har flere fartøyer under bygging.