
M/S «ELLY MÆRSK»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det var litt spesielt at rundt 100 HTX elever fra Skive og Frederikshavn var sammen med lærere til foredrag ombord på skipet mens det lå ved kai i Århus. Og temaet var jobbmuligheter innen skipsfart.
De cirka 200 danske rederiene utgjør sammen med offshore, verft og utstyrsleverandører kjernen i Det Blå Danmark, som også teller en lang rekke relaterte maritime erverv og institusjoner. Danmark regner seg som ledende innenfor containerfart, produkttankfart, kjøleskipsfart, offshore og er aktiv i alle andre deler av internasjonal skipsfart. Det opplyses at den danske handelsflåten er den yngste i verden – med omkring syv års gjennomsnittlig alder på skipene.
Maersk Line
Maersk Line opererer en flåte på over 500 containerskip og 1,7 millioner teu med egne terminaler, trucks og tog. Offisielt er «Elly Mærsk»s container kapasitet 11.000 teu, men mange tror at det reelle tallet er større, og det snakkes åpent om opp til 14.000 teu. Et spørsmål som har dukket opp i den senere tid, er om E-typen kommer gjennom Panamakanalen etter utvidelsen, der arbeidet ble påbegynt i september. Ifølge planlagt maksimum tillatt bredde viser det seg at E-typen faktisk er litt for bred. Så er det noen år til den nye kanalen er ferdigstilt – det snakkes om 2014/2015.
M/S «ELLY MÆRSK»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 398,00 m |
Lengde b.p.p | 376,00 m |
Bredde | 56,40 m |
Container kapasitet | ca. 11.000 teu |
Reefer cont. | ca. 1000 feu |
DWT | ca. 156.907 |
Draft | 15,50 m |
GT | ca. 170.794 |
IMO nr. | 9321536 |
Maskineri
Skipets hovedmaskineri består av en 14-cylinder Wärtsilä RT-flex96C dieselmotor fra Doosan Engine Co. som utvikler 108.080 bhp (80.080 kW) v/102 rpm. For å øke hastigheten på propellakslingen er det installert to elektromotorer. Servicefart er ca. 22 knop.
Skipene i denne serien setter nye standarder innenfor miljø og sikkerhet. Det er benyttet miljøvennlig silikon maling under vannlinjen, noe som reduserer vannmotstanden og dermed reduseres bunkersforbruket med ca. 1200 tonn per år.
Skipets hjelpemaskineri består av fem MaK 9M32 generatoranlegg på totalt 20.700 kW som blant annet leverer strøm til de mange reefercontainerne.
Skipet er utstyrt med 2x2 thrustere av Kamewa Ulstein fabrikat som er påkoblet Siemens elektromotorer. Skipet har også Gyrofin stabilisatorer fra Northrop Grumman Sperry Marine.
Et waste heat recovery system fra Peter Brotherhood er installert for å kunne optimisere bruken av produsert energi. Dette medfører mindre miljøutslipp.
Hele 8000 datasignaler i maskinrommet og lasterommene blir kontinuerlig overvåket av et integrert computer system fra ABB. Senteret for systemet befinner seg i maskinkontrollrommet.
Dekk/innredning
Skipet kan seile med 13-personers mannskap, men det er arrangert med 30 køyplasser ombord. Her er det man kan forvente i form av en stor duty-messe, dagrom, mosjonsrom samt computer-kafé.
En chilled water unit benyttes til air-condition overalt ombord, og man unngår da å benytte freon. Systemet har et sentralt prosessanlegg.
Rauma Brattvaag har hatt dekksmaskinerileveranser, og surringsplattformer er fra MacGregor. Redningsutstyret omfatter to 38-personers livbåter, seks redningsflåter og en MOB-båt.
Automasjon/elektronikk
Skipsautomasjonssystemet for styring og overvåkning av skipets hovedmotor er levert av Lyngsø Marine, og nybygget er utstyrt med Northrop Grumman Sperry Marines integrerte navigasjons- og kommunikasjonssystem.
❊
Det er tidligere blitt opplyst at denne serien er på åtte skip med siste levering i januar 2008.
Fra dåpsseremonien ses fra venstre; adm.dir. Finn Buus Nielsen, Odense Staalskibsværft A/S, styreformann Michael Pram Rasmussen, A.P. Møller – Mærsk, gudmor Leise Mærsk Mc-Kinney Møller, kaptein Poul Buchholz Hansen og maskinsjef Jan Niemann Kristensen.