
MS «El-Vine»
Nova Sea har overtatt sin andre elektriske arbeidsbåt fra Folla Maritime Service.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nova Sea overtok tidlig i februar sin andre Follawork 35 Electric. Den heter har fått navnet «El-Vine» og er søsterskipet til «El-Ida» som ble levert på høsten i 2020.
- Vi har fått gode tilbakemeldinger fra brukerne av den første el-båten vi leverte til Nova Sea Bolga i fjor høst. Begge båtene har samme type fremdrift og 330 kwh batteri. Selv etter lange arbeidsdager har de fortsatt god restkapasitet på batteriene, uttaler Greger Samuelsen, markedssjef i Folla Maritime.
«El-Vine» skal stasjoneres på på Arnøya, og ifølge verftet er ladetiden fra nesten tomme batterier på 4-5 timer på 400v og rundt 11 timer på 230v.
- Dette er båter som går på dagtid, og kan lade på kveld og natt, sier Samuelsen.
Det var i januar 2020 at Nova Sea kontraherte de to arbeidsbåtene, som begge er bygget i sin helhet ved verftet i Flatanger.
- Nova Sea har alltid vært opptatt av å drive mest mulig miljøvennlig. Å ta i bruk ny teknologi hjelper oss til å ta enda bedre vare på de ressursene vi forvalter. Vi har nå fått levert to elektriske fartøy og ser frem til å ta i bruk nummer to, sier Odd Stensland, Teknisk Ansvarlig Sjø, Nova Sea.
Utstyr:
Motor på «El-Ida» er en luftkjølt asynkronmaskin for direktedrift av fast propell, fremdriften er levert av ElMarin. Den er i tillegg utstyrt med en generator fra Nogva Motorfabrikk.
Batteripakken om bord er på 330 kWh fra Corvus Dolphin Energy. Propellen er er levert Helseth Kumera. Elektroservice har installert navigasjon og kommunikasjonsutstyr fra Navy. El-thustere er levert av Sleipner Motor. Capstaner kommer fra Tennfjord. Design er gjort av Marin Design.
Kran er levert av Truck Tek og er av typen Amco Veba, mens capstaner er levert av Tennfjord.