M/S «ENERGY INSULA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vestland PSV AS ved Vestland Offshore Holding AS, Torangsvåg fikk levert PSV fartøyet «ENERGY INSULA» fra Hellesøy Verft AS, Løfallstrand i februar 2013 som verftets byggenummer 150. Skipet er Mk III av Wärtsiläs VS 485 PSV design. Skroget er bygget i Tyrkia.

Ifølge en artikkel i Finansavisen initierte Tor Østervoll, Hans Gravdal og Per Sævik satsingen på plattformforsyningsskip i Vestland Offshore, og totalt er det investert oppunder 500 millioner kroner til dette formålet. I januar ble det innhentet 150 millioner kroner i obligasjonsmarkedet som brukes som egenkapital for skipene «Vestland Cetus» og «Vestland Insula» (nå «ENERGY INSULA»). Lånet løper over tre år til rente NIBOR pluss ca. 9/10%.

M/S «ENERGY INSULA» som skal ha kostet ca. 330 millioner kroner, ble i november 2012 chartret på bareboat basis til Golden Energy Offshore for fem år, pluss opsjoner, til private betingelser. Det var i den forbindelse at skipet skiftet navn. Ifølge meglerrapport ble fartøyet sluttet til dagrate NOK 90.000 for sitt første kortvarige oppdrag.

Golden Energy Offshore er et fullt integrert rederi og operatør av OSVer. I 2007 opererte selskapet to skip, og virksomheten har økt til fem enheter. Selskapet hører til i den greske Restis gruppen, og offshore management avdelingen holder til i Ålesund.

M/S «ENERGY INSULA» fører NOR flagg, er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, ICE-C, OILREC, SF, LFL *, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK (+), HL(2.8), COAT-PSPC og har følgende

Hoveddata:

Lengde o.a. 85,60 m
Lengde b.p.p 77,70 m
Bredde på spant
20,00 m
Dw
ca. 4.260 t
GT 4552
NT 1839
Dekkskap. ca. 2.800 t
Dekksareal
ca. 1005 m2 t
IMO nr.
9634347

Tankkapasitetene er 903 m3 diesel olje, 1007 m3 ferskvann, 2470 m3 vannballast og 1808 ORO.

Maskineri

Skipets dieselelektriske automasjonssystemet for fremdrift er levert av Wärtsilä Norway med 4 x Wärtsilä 9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1665 kW og to propellanlegg hver på 2300 kW. Service speed er ca. 12,5 knop med et forbruk på ca. 9,4 tonn per døgn. Ved DP operasjon er forbruket 3,4 tonn per døgn.

Nødaggregatet har en Volvo Penta motor på 175 kW levert av Bjordal & Madsen AS. Skipets tre sidethrustere er av Brunvoll fabrikat – en azimuth på 880 kW og to tunnel thrustere på 1000 kW.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre, og Atlas Copco har levert kompressorer. Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og Rockwool er benyttet som isolasjonmateriale. Kjelutrusningen kommer fra Parat Halvorsen.

Diverse

NDM har levert dekksmaskineri, og en knuckle kran på 3t/15m er fra Cargotec. MOB-båten er levert av Norsafe og henger i Cargotec davit. Van Aalst Marine & Offshore har levert dry bulk systemet.

Innredningspaneler, møbler og bysseutstyr (Beha Hedo) er leveranser fra Maritime Montering, og incinerator er fra Ulmatec Pyro. Kvinnherad Elektro har hatt elektroleveranser.

Den elektroniske broutrustningen inneholder blant annet Furuno FE-700 ekkolodd, Skipper IR 300 logg, 3 x Simrad GC80 gyrokompass, 2 x Furuno GP-150 DGPS, Tron SART radar transponder, Jotron 45 SX Epirb, Tron 40 S Mk II Epirb free float, Motorola GP 340 UHF, Furuno Felcom 15 Inmarsat C, Furuno FA-150 AIS, Furuno Tecdis T-2137 og Kongsberg K-POS DP2 system.

Skipet er innredet for 22 personer med 12 enkelt- og fem dobbeltlugarer.

Hellesøy Verft skal bygge et supplyskip av VS 4411 DF design for Siem Offshore for levering i 2014, og bnr. 151 er et fiskefartøy for Liegruppen Fiskeri der skroget bygges i Litauen.