M/S «E.R. HAUGESUND»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tyske Nordcapital Holding GmbH & Cie. KG, Hamburg ved E.R. Offshore GmbH & Cie. KG overtok UT 755 LN nybygget M/S «E.R. HAUGESUND» fra STX Norway Offshore AS – Aukra 25. februar 2009 som byggenummer 708.

Skal man tro på en pressemelding fra Nordcapital som fondstilrettelegger, er offshore fortsatt et interessant marked for investorene. En rapport datert 26. februar opplyser at høy aktivitet avspeiler seg i forretningene som blir gjort for PSV fartøyer. Litt merkelig kanskje for på det aktuelle tidspunktet hadde spot markedet falt til under GBP 5.000 per dag, mens fondsforvalteren nevner rater som USD 24.500 og 26.000 for tidligere leverte «E.R. Kristiansand» og «E.R. Aalesund». Men dette kan være tidligere inngåtte kontrakter, for det er snakk om beskjeftigelse i Mexico gulfen og Vest-Afrika kysten.
Nå selges andeler i det tredje offshore fondet, og der hører «E.R. Haugesund» og «E.R. Narvik» hjemme. Her reklameres det med gunstige kjøpspriser for skipene. Fondet sier US$ 30,45 millioner per skip som hevdes å være $3/5 millioner lavere enn markedsverdien per slutten av 2008. Skipsbygningskontraktene for de første skipene i serien ble konkludert til rundt NOK 145 millioner, altså langt under dagens K/S pris.
Skipene drives av E.R. Offshore GmbH & Cie. KG, et datterselskap av E.R. Schiffahrt GmbH & Cie. KG.
M/S «E.R. HAUGESUND» er klasset i DNV ✠1A1, Fire Fighter I, SF, DG-P, E0, DYNPOS-AUTR, CLEAN DK(+) HL(2.8) TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,60 m
Lengde b.p.p.
68,30 m
Bredde største 16,00 m
Dybde i riss 7,00 m
Dwt
ca. 3.240
Draft design
5,00 m
Dekksareal
680 m2
Dekkslast
ca. 1.600 t
GT
ca. 2180
NT
ca. 1074
IMO nr 9395446

Tankkapasitetene er 990 m3 brennolje, 830 m3 ferskvann, 1350 m3 ballast/drillwater, 390 m3 brine, 990 m3 liquid mud, 210 m3 base oil og 320 m3 dry bulk.
Maskineri
Fremdriften besørges av 2 x MaK 6M25 hovedmotorer, hver med ytelse 1980 kW som er koblet til Kamewa Ulstein propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat type 600 AGSC-KP50L med oversetning 4,6:1.
Thrusterutrustningen består av fire Kamewa Ulstein thrustere, to av type TT 1850 og to av type TT 1650, alle på 590 kW. Styremaskineri av type Tenfjord betjener High lift ror.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania DI 12 62M motorer hver på 285 kW med Stamford generatorer og to Stamford akselgeneratorer. Nødaggregatet består av Nogva Deere/Stamford generatorsett på 52,5 kW.
Ing. Per Gjerdrum har levert pumper, Sperre og Atlas Copco kompressorer og separatorer kommer fra Alfa Laval. Kjelutrustning er fra Pyro. Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering, ventilasjonsanlegget er fra Novenco og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo.
Unitor har levert et CO2 brannslukkingsanlegg.
Dekk/innredning
Rolls-Royce Marine leveransene til nybyggene omfatter også cementanlegget og Rauma Brattvaag dekksmaskineri bestående blant annet av 2 capstans på 8 tonn, 2 tugger vinsjer på 10 tonn og ankerspill. Odim ABAS har levert en 3t/16m dekkskran, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og overflatearbeidet er utført av PCS AS.
Innredningen er arrangert for en besetning på 12 personer, og Maritime Montering har vært ansvarlig for innredningen. Beha bysseutstyr er levert av Mare Safety, Miele har levert vaskeriutstyr og Jets Vacuum har hatt leveransen av toalettsystemet. Redningsutstyret ombord innbefatter Viking redningsflåter og Fassmer MOB-båt.
De elektriske installasjonsarbeidene er utført av STX Norway Electro, og den elektroniske broutrustningen er levert av Oddstøl Elektronikk

STX Norway Offshore AS – Aukra skal levere bnr. 709 til samme rederi i april.