M/S «E.R. NARVIK»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nordcapital Holding GmbH & Cie. KG, Hamburg ved E.R. Offshore GmbH & Cie. KG har overtatt nok et nybygg, det siste i serien, av typen UT 755 LN fra STX Norway Offshore AS – Aukra. Byggenummer 709, M/S «E.R. NARVIK», ble overlevert den 29. april 2009.

Tidligere nybygg i denne skipsserien er «E.R. Aalesund», «E.R. Stavanger», «E.R. Trondheim», «E.R. Tromsoe» og «E.R. Haugesund».

Alle fartøyene drives av E.R. Offshore GmbH & Cie. KG, et datterselskap av E.R. Schiffahrt GmbH & Cie. KG.Slik som markedet etter hvert utviklet seg, ble skipsbygningskontraktene for de første skipene i serien konkludert til meget gunstig pris, ca. NOK 145 millioner. Opprinnelig ordre var for 4 + 4 skip, og opsjonene ble erklært. Så ble to av kontraktene videresolgt, og da var prisen kommet opp i NOK 200 millioner per skip.
Rederiet kontrollerer 19 offshore fartøyer, hvorav 11 er nybygg som ennå ikke er levert. Enda mer imponerende er containerflåten som er på hele 79 skip inkludert 12 nybygg. Videre har rederiet også 24 nybygg bulk carriers i bestilling. Hvor hyggelig det blir, avhenger av hva kostprisen er og hvordan markedet utvikler seg fremover.

M/S «E.R. NARVIK» er klasset i DNV ✠1A1, Fire Fighter I, SF, DG-P, E0, DYNPOS-AUTR, CLEAN DK(+) HL(2.8) TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,60 m
Lengde b.p.p.
68,30 m
Bredde største 16,00 m
Dybde i riss 7,00 m
Dwt
ca. 3.240
Draft scantling
5,80 m
Dekksareal
680 m2
Dekkslast
ca. 1.600 t
GT
ca. 2180
NT
ca. 1074
IMO nr 9409857

Tankkapasitetene er 990 m3 brennolje, 830 m3 ferskvann, 1350 m3 ballast/drillwater, 390 m3 brine, 990 m3 liquid mud, 210 m3 base oil og 320 m3 dry bulk.
Maskineri
Fremdriften besørges av 2 x MaK 6M25 dieselmotorer, hver med ytelse 1980 kW som er koblet til Kamewa Ulstein propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat type 600 AGSC-KP50L med oversetning 4,6:1. Styremaskineri av type Tenfjord opererer High lift ror. Farten er ca. 14,5 knop.
Thrusterutrustningen består av fire Kamewa Ulstein thrustere, to av type TT 1850 og to av type TT 1650, alle på 590 kW.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania DI 12 62M motorer hver på 285 kW med Stamford generatorer og to Stamford akselgeneratorer. Nødaggregatet består av Nogva Deere/Stamford generatorsett på 52,5 kW.
Ing. Per Gjerdrum har levert pumper, Sperre og Atlas Copco kompressorer og separatorer kommer fra Alfa Laval. Kjelutrustning er fra Pyro. Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering, ventilasjonsanlegget er fra Novenco og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo.
Unitor har levert et CO2 brannslukkingsanlegg.
Dekk/innredning
Rolls-Royce Marine leveransene til nybyggene omfatter også cementanlegget og Rauma Brattvaag dekksmaskineri bestående blant annet av 2 x 8 tonns capstans, 2 x tugger vinsjer på 10 tonn og ankerspill. Odim ABAS har levert en 3t/16m dekkskran, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og overflatearbeidet er utført av PCS AS.
Redningsutstyret ombord innbefatter Viking redningsflåter og Fassmer MOB-båt.
Innredningen er arrangert for en besetning på 12 personer, og Maritime Montering har vært ansvarlig for innredningen. Beha bysseutstyr er levert av Mare Safety, Miele har levert vaskeriutstyr og Jets Vacuum har hatt leveransen av toalettsystemet.
De elektriske installasjonsarbeidene er utført av STX Norway Electro, og den elektroniske broutrustningen er levert av Oddstøl Elektronikk

STX Norway Offshore AS – Aukra skal levere bnr. 716 til Dofcon i desember, bnr. 706 i januar 2010, bnr. 707 i mai og bnr. 722 i oktober, alle til Dof ASA, og bnr. 723 til Dof Installer ASA i 2011.