
M/S «E.R. TRONDHEIM» – «E.R. TROMSOE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Forrige levering skjedde 11. september med «E.R. Stavanger». Som nevnt den gangen, synes kontraktsprisen på rundt NOK 145 millioner per skip som meget rimelig på dagens marked. Nok et søsterskip, «E.R. Aalesund», ble levert i juni. Nordcapital har rederiet E.R. Schiffahrt, og derav E.R. benevnelsen som følger mange av skipsnavnene.
Nordcapital har vært meget aktive med opprettelsen av shipping fond for private og institusjonelle investorer. Men kanskje faller ikke timing for lansering av et opp til 12-bulkers fond i juni like heldig ut. Det var på $657 millioner for 12 nybygg Supramax bulk carriers, altså nær $55 millioner per skip, hvilket per midten av november allerede er historie etter at prisene for moderne bulkers er halvert i løpet av noen måneder. Investorene får håpe at de langsiktige certepartiene som var arrangert for nybyggene, blir opprettholdt – ellers må de håpe at markedet er tilbake på gamle høyder når leveringene starter i 2009.
Skipene er klasset i DNV ✠1A1, Fire Fighter I, SF, DG-P, E0, DYNPOS-AUTR, CLEAN DK(+) HL(2.8) TMON og hr følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 73,60 m |
Lengde b.p.p. | 68,30 m |
Bredde største | 16,00 m |
Dybde i riss | 7,00 m |
Dwt | ca. 3.240 |
Draft design | 5,00 m |
Dekksareal | 680 m2 |
Dekkslast | ca. 1.600 t |
IMO nr | 9395458 |
Tankkapasitetene er 990 m3 brennolje, 830 m3 ferskvann, 1350 m3 ballast/drillwater, 390 m3 brine, 990 m3 liquid mud, 210 m3 base oil og 320 m3 dry bulk.
STX Norway Offshore AS – Aukra skal levere ytterligere to nybygg til samme rederi, bnr. 708 i januar og bnr. 709 i mars.