M/S Ervik Support

M/S «ERVIK SUPPORT»

– arbeidskatamaran fra Ørnli til Sør-Trøndelag

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ørnli Slipp AS, Norddyrøy leverte arbeidskatamaranen «ERVIK SUPPORT» til Ervik Laks og Ørret AS, Dyrvik den 22. desember 2015 som båtbyggeriets byggenummer 83.

Fartøyet er bygget som glattdekket katamaran med symmetriske skrog og har forholdsvis rett baug, tverrhekk og skansekledning rundt hele fartøyet. Båten skal hovedsakelig benyttes til service på rederiets egne oppdrettslokaliteter.

Styrehus med bysse- og pantry er arrangert forut i senter av fartøyet med nedgang til toalett/vaskerom med garderobe på babord side. Aktenfor styrhus er det arrangert med verkstedsrom, og under styrhusdørk er det arrangert storesrom.

Fartøyet er konstruert for å kunne transportere opptil 40 tonn dekkslast, og er innredet for 3-manns besetning.

M/S «ERVIK SUPPORT»

Hoveddata:

Lengde o.a. ..................................................................................................................................... 14,80 m

Bredde ........................................................................................................................................... 8,50 m

Dybde i riss ........................................................................................................................................ 2,50 m

Dekkslast .................................................................................................................................... max. 40 t

Brennoljekapasitet er 2 x 1400 liter, og kapasitet for ferskvann er 500 liter.

Dekk/innredning

Det er montert en Palfinger PK50002MG kran på babord side med 48,7 t/m løftemoment og 20,5m arm, levert av Bergen Hydraulic. Tenfjord Industrier har levert 2 x capstans med 3 tonn trekkraft, type N300 - 3000 og en capstan på 5 tonn, type N300 – 5000. Ørnli Slipp har levert hydraulisk høytrykkspyler, type HYCAT 210/38, og hydraulikkpumper og ventiler er levert av Danfoss Power Solutions.

Vinduer levert av Göteborgs Vattenskärningsteknik, og utvendige dører kommer fra Libra-Plast. Hella Nor har stått for lanterner til fartøyet, og Seematz 500W lyskaster, samt belysning for øvrig levert av O.S. Solhaug. Skipsmaling har levert malingsproduktene, og arbeidet er utført av Multi Marine, Averøy.

Redningsutstyret ombord innbefatter redningsflåte, livbøyer, anker, kjetting og tauverk, levert av Erling Haug.

Innredning

Innredningspaneler og styrehusinnredning er levert av Steinar Eik Jensen, og styrestol kommer fra NorSap. Leif H. Strøm har hatt leveranser som kjøleskap, keramisk platetopp, pantrypumpe, varmvannsbereder, defroster og elektrisk pumpetoalett. Keramisk koketopp, kombiovn, vaskemaskin, tørketrommel, kjøle- og fryseskap er levert av Coop Elektro, Hamarvik.

Elektriske installasjoner og panelovner er utført og levert av El-Konsult, Melandsjø. Hovedtavle er fra Retronic, og Sønnak har supplert batterier.

Maskineri

Fremdriftsanlegget utgjøres av 2 x Nogva/Scania dieselmotorer type DI 13 71 M som hver utvikler 450 hk v/1800 o/min, og som er tilkoplet Nogva propellanlegg type Helseth 4H80-975 HS via Nogva HC258 reduksjonsgear med utveksling 2,51:1. Begge gearene er utstyrt med PTO for drift av hydraulikkpumper. Et Nogva/ Nanni QLS22T aggregat på 15 kW sørger for strøm ombord.

Manøversystem er av type Marol levert av Sea-Tek, og styreanlegg er fra Sleipner Motor. Fartøyet er utstyrt med to baugthrustere fra Sleipner Motor for å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper.

Spyle- og lensepumper av type Johnson er levert av Leif H. Strøm. Stat-X brannslukkingssystem i maskinrom er levert av Alf Lea & Co, Haugesund, og brann- og vannalaram er type Safetel Airborne fra Argon Elektro.

Elektronikk

Argon Elektro har levert kombinert radar, ekkolodd, GPS, kartplotter av type Raymarine, Sailor 6222 VHF, Furuno NAVpilot 711 autopilot, Jotron SART radartransponder og Jotron friflyt nødpeilesender.

Ørnli Slipp AS skal levere bnr. 84 til Frøy Akvaservice i mars/april og bnr. 85 til samme selskap i juni/juli 2016.