
M/S «ESVAGT AURORA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Esvagt valgte Ulstein-designet Ulstein SX 123 (en forlenget versjon) som beredskapsskip da de hadde signert ti-årskontrakten med Eni. Den medfører at skipet skal ligge standby ved produksjonsplattformen på Goliat utenfor Finnmarkskysten. Skipet er bygget og utrustet spesielt for ekstreme klimatiske forhold i Barentshavet. Blant annet medfører dette en styrket baugseksjon og dekk som kan oppvarmes mot overisning.
Skipet beskrives som Multi-role Offshore Vessel med betegnelsen: Field ERRV (emergency, rescue, recovery vessel), tanker assist, oil recovery, ROV, fire fighting, supplyvessel.
Nybygget er klasset i Det Norske Veritas med notasjonene ✠1A1, ICE-1C, Winterized Basic (DEICE-C), Tug, Standby Vessel, HL(+), BIS, Fire-Fighter I + II, OILREC, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN.
M/S «ESVAGT AURORA» er utstyrt med en “daughter craft” med kapasitet på opp til 24 personer og med ca. 4 tonns bollard pull, utstyrt med 2 x Volvo Penta D6 dieselmotorer. Akter er det dokk for opptak av denne. Videre er det et observasjon ROV system med Sub-Fighter 7500 ROV system. Standby og redningstjenester er i henhold til NMD Rescue – for opp til 320 overlevende personer.
Oljesølutstyret består av 1546 m3 tankkapasitet, skimmer og dispergeringssystem samt observasjonsutstyr som oljeradar og infrarødt kamera.
M/S «ESVAGT AURORA» seiler under dansk flagg med Esbjerg som hjemstedshavn.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 87,00 m |
Lengde b.p.p. |
83,50 m |
Største bredde | 17,00 m |
Dybde i riss | 7,50 m |
Draft max. |
6,00 m |
Dw |
ca. 2.000 t |
GT |
4462 |
NT | 1339 |
IMO nr. | 9594042 |
Tankene har kapasitet for 1198 m3 brennolje, 305 m3 ferskvann, og 1546 m3 ORO.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri levert av ABB med fire MAN DIESEL & TURBO, MAN 6L21/31motorer hver med ytelse på 1320 kW, fire ABB generatorer og to Schottel SRP 3030CP propellanlegg hver på 3500 kW. I tillegg kommer to CAT 3516C HD generatorsett. Nødaggregatet drives av en Volvo Penta D12 motor.
Thrusterutrustningen består av to baugthrustere av Brunvoll fabrikat hver på 880 kW og en azimuth forut på 850 kW.
Økonomisk fart er ca. 12 knop med et forbruk på ca. 12,2 tonn marine diesel olje per dag. I standby operasjon er forbruket 4,8 tonn MDO per dag.
Clayton har levert kjelutrustning til fartøyet, og BWTS er fra Hyde Guardian. Fartøyet har et avansert vanntåke system for brannbekjempelse ombord.
Diverse
ROV leveransen er fra MacArtney. ROV kontrollrommet er utstyrt med 2 x ROV styrehusstoler med integrert ROV joysticks. De to brannkanonene forut har hver kapasitet på 3600 m3/h.
M/S «ESVAGT AURORA» seiler med besetning på 12 personer, og er arrangert med innredning for 40 personer. I tillegg til DC båten er skipet også utstyrt med to Esvagt FRB 15C båter med 15 personers kapasitet. Skipet har et DP-II anlegg og omfattende navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.