M/S «ESVAGT CAPELLA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Esvagt AS, Esbjerg kunne 10. november overta det andre fartøyet bygget ved Astilleros Zamakona SA, Bilbao. Byggenummer 603 ble døpt av Anette Bendixen – for øvrig samtidig med søsterskipet «Esvagt Corona» i begynnelsen av september.

Fartøysbeskrivelsen er Emergency Rescue and Response Vessel. Rederiet ser for seg et voksende behov for denne type mindre standby skip over hele kloden etter hvert som mange av de eksisterende fartøyer blir moden for utskiftning. Og det finnes svært få spesialbygde vaktskip. Blant annet tror rederiet på et marked i området utenfor Norge. Hvis målsettingen slår til, kan det således være duket for flere nybygg av denne typen.

M/S «ESVAGT CAPELLA» designet er resultatet av et bredt samarbeid mellom rederi, verft, rådgivende skipsingeniør (Ole Steen Knudsen AS), klasseselskap og arbeidsmiljørådgivningen. Fartøyet har klasse i Bureau Veritas @1 SDS AUT-UMS SYS-NEQ SF og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
44,03 m
Lengde p.p
37,04 m
Bredde største
11,50 m
Draft
4,20 m
GT
930
Lastedekk
105 m2

Tankene har kapasitet for 209 m3 brennolje, 97 m3 ferskvann, 527 m3 ballastvann, 35 m3 sludge/dirty oil og 12 m3 sewage.

Dekk
Redningssonene midskips er plasert for å kunne oppfylle de forskjellige kravene til standby skip i dansk, norsk og britisk sektor. Skipet har to forskjellig typer fast rescue boats, hvorav den ene er Esvagts eget design, FRC 15 B med to spesielt utviklete utenbords dieselmotorer. Den andre er type Norsafe Mako 655 vannjet, også den utviklet i samarbeid mellom produsent og rederi.