M/S «ESVAGT CARINA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Esvagt AS, Esbjerg overtok det andre skipet i serien på seks Standby/Rescue Vessels fra ASL Shipyard i Singapore 13. september. M/S «ESVAGT CARINA» er byggenummer 815 og skal døpes ved ankomst Nordsjøen.

M/S «ESVAGT CARINA» typen går også inn under begrepet Emergency Response Rescue Vessel (ERRV). Nybygget er befraktet for en fem års kontrakt med Statoil.
I mai annonserte rederiet at det hadde konkludert fem kontrakter med Statoil med varighet fra to til åtte år til verdi på mer enn 1,1 milliarder danske kroner. Tre av disse skipene er av typen Standby Rescue Vessel som hovedsakelig skal betjene offshore installasjoner. Disse fartøyene bygges altså i Singapore.
De to andre er av typen Multi Role Vessels som også kan utføre andre offshore oppdrag. Dissse er av Ulstein design med X-bow og bygges i Spania for levering i 2009.
Odim annonserte nylig at selskapet skal levere et Work Boat Reception System til disse to skipene. Systemet forenkler utsetting/ombordtagning av MOB-båter i beredskapssituasjoner. Operasjonen skjer da over hekken.

M/S «ESVAGT CARINA»
Nybygget har klasse i Lloyds og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 45,80 m
Bredde største
11,50 m
Draft 4,60 m
Dwt ca. 1.495
GT
ca. 930
IMO nr.
c9378503
Tankene har kapasitet for 200 m3 brennolje og 95 m3 ferskvann.
Maskineri

Det diesel-elektriske fremdriftsmaskineriet utgjøres av fem Cummins 6KTA-19-D dieselmotorer hver på 460 kW og to azimuth propeller type HRP hver på 715 kW, levert av West Marine. YIT har levert generatorene og den elektriske delen av utstyret. Utgangspunktet er at et standby skip ligger stille en stor del av tiden. Med systemet ombord kan man gå ned til kun en dieselgenerator med dertil lavere effektforbruk og bedre drivstofføkonomi. YIT har levert en frekvensomformer etter Active Front End prinsippet som sikrer trinnløs hastighetsstyring av azimuth motorene.

West Marine har også levert to tunnel thrustere type HRP, hver på 459 kW. Nødaggregatet er også av Cummins fabrikat type 6CTA8. Skipets fart er ca. 12 knop.

Pumpeleveransen kommer fra Azcue, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Westfalia. Carlyle har levert ventilasjonsanlegget, og vifter kommer fra Hison. CO2 brannslukningsanlegget er fra Tyco Fire & Integrated Solutions, type Gloria, og alarmsystemet er type Fireguard Delta OP.

Dekk/innredning

Redningsutstyret omfatter 6 x 25 personers Viking redningsflåter, Norsafe livbåt og Esvagt Rescue craft. Hydramarine har levert to daviter.

Vindusleveransen er type Jackq. Kran er type HS Marine AK 50, komplettert av anker- og tuggervinsj. Tow hook er Mampaey DCX 18/25.

Nybygget er oppmalt med Sigma malingssystemer. Hamworthy har levert sewage behandlingsanlegg, og noe elektrisk utstyr er levert av Lighting Partner.

Elektronikk

Lyngsø Marine har levert automasjonssystemet for overvåkning av maskineri og bro. Northrop Grumman Sperry Marine har forestått leveransen av navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til nybygget. Her inngår X-band E-Arpa 251/5/mv Bridgemaster radar og S-band E ATA Bridgemaster radar, Sperry ESS 100 ekkolodd, Sperry Navigat X Mk 1 gyrokompass, Sperry Navi V/HSC.g og Navi NT 921 G autopilot, Taiyo direction finder, Transas Ecdis, Saab R4 AIS, MX 420 DGPS, MX 521 B DGPS og VSAT fra Seatel. Radiostasjon er Sperry zone A2 GMDSS.