M/S «ESVAGT FROUDE»
– vindmølle serviceskip fra Havyard Ship Technology
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Havyard Ship Technology AS overleverte det første av tre Service Operation Vessels, M/S «ESVAGT FROUDE», til Esvagt A/S, Esbjerg den 13. februar 2015 som verftets byggenummer 118. Skipet er av Havyard Design & Solutions’ 832 SOV design, et design som også baserer seg på spesifikasjoner fra Esvagt.
Byggekontrakten for to skip ble avtalt i juli 2013, og i desember 2014 kom kontrakten for et tredje skip. Skrogene er bygget ved Cemre i Tyrkia. GIEK har utstedt en ny långivergaranti pålydende DKK 157,2 millioner kroner i forbindelse med finansieringen av «ESVAGT FROUDE».
Etter overlevering gikk M/S «ESVAGT FROUDE» inn på en (foreløpig) 5-års kontrakt med Siemens Wind Power med levering til befrakter i Esbjerg. Fartøyet skal utføre transportytelser ved etablering og drift av vindmølleparken Baltic 2 i Østersjøen.
Søsterskipet «Esvagt Faraday» går inn på kontrakt med samme befrakter etter overleveringen i april, og hun skal arbeide ved Butendiek prosjektet i den nordlige tyske del av Nordsjøen – foreløpig på en 10-års kontrakt.
Havyard skipene innleder et nytt kapittel i rederiets historie og er selskapets hittil største samlede investering. Rederiets flåte økes dermed til 41 skip og styrker på en måte Esvagts målsetning om “å være den foretrukne operatør innenfor Emergency Response & Rescue og Offshore Wind Services.”
Forøvrig – rederiet så tidlig muligheten for å kunne betjene vindmøller offshore, og modifiserte for fire år siden sitt første fartøy til formålet.
”Walk to Work”
Ett av de avanserte særtrekkene ved “Esvagt Froude” er at vindmølleteknikerne kan gå direkte fra skip til mølle via et gyrokompenserende Ampelmann Gangway system, som er reders leveranse, som kan operere i bølgehøyder opp til ca. 2,5 meter. Skipet er utstyrt med en asymmetrisk broløsning som er ført ut over babordside nettopp for å skape fullt overblikk ved bruk av gangveisystemet.
Jevnstrømsteknologi
For skipet er det også innført ny innovativ jevnstrømsteknologi hvorved fire dieselgeneratorer, hver på 1650 ekW, utgjør skipets kraftverk og forsyner fremdriftssystemet med tilstrekkelig effekt for å oppnå en fart på ca. 14,5 knop. Kraftsystemet er basert på DC-teknologi, utviklet av Siemens, Trondheim som sikrer lavt drivstofforbruk under alle driftsformer.
Teknologien er således basert på at dieselgeneratorenes omløpstall avhenger av den aktuelle driftsbelastning – i motsetning til et standardanlegg hvor generatorene holder et konstant omløpstall under alle belastninger.
Ved å utnytte DC-teknologien i fartøyets hovedfordelingstavle oppnås det belastningsavhengige omdreiningstall for dieselgeneratorerne, som derved reduserer bunkersforbruket, utslipp av CO2 og slitasje.
DC-teknologien betyr videre at skipets power-system også har en høy grad av redundans, fordi det reagerer hurtigere enn et tradisjonelt vekselstrømsystem hvis en alvorlig feil skulle oppstå.
Skipets avanserte DP-system er utviklet med tanke på operasjon til offshore wind farms, og det høye ERN-tallet (station keeping capability) sikrer optimal drift selv under ekstreme vilkår.
M/S «ESVAGT FROUDE»
fører dansk flagg med Esbjerg som registreringshavn. Skipet er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, ICE-E, SPS, SF, COMF-V(2)C(2), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, DK(+), BIS og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 83,70 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 71,40 m
Bredde største ...................................................................................................... 17,60 m
Dybde i riss til h.d. ................................................................................................. 7,70 m
DW ................................................................................................................... ca. 3.200 t
Draft max ................................................................................................................ 6,52 m
Dekk ...................................................................................................................... 305 m2
GT ............................................................................................................................. 5006
NT ............................................................................................................................. 1502
IMO .................................................................................................................... 9703461
ERN ................................................................................................. 99, 99, 99, 98 (2014)
Tankkapasitetene er 950 m3 brennolje, 850 m3 ferskvann og 2500 m3 vannballast.
Maskineri
Kraftsystemet er basert på DC-teknologi fra Siemens. Fremdriftsmaskineriet består av 4 x Caterpillar dieselmotorer av type 3516C-HD hver med ytelse 1771 kW, levert av Pon Power, og 2 x Steerprop fremdriftspropeller type SP 25 CRP hver på 1600 kW m/Siemens el. motorer. De fire generatorene er av Siemens fabrikat, hver på 1834 kVA.
Havyard Power & Systems har levert IAS og konsoller, og fra Siemens kommer blant annet fjernkontrollsystem, PMS og hovedtavler inkludert Blue Drive.
Thrusterutrustningen er fra Brunvoll med to av type FU93 og en azimuth type AR63LNC1650, alle med ytelse på 880 kW. Nødaggregatet er av Volvo Penta fabrikat type D13, levert av J. Weiberg Gulliksen.
DESMI har en omfattende leveranse av sentrifugalpumper m.m. Øvrige leverandører er bl.a. Grundfos og Vest Jet. Alfa Laval har levert separatorer, mens C.C. Jensen har supplert filter separator. Kompressorer kommer fra Sperre og Tamrotor (arb.luft).
Ventilasjonsanlegget er en Novenco leveranse, og Teknotherm har levert proviant kuldemaskineri og evaporator. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro og flowmeter fra AM Instrumentering. Heat recovery plate heat-exchanger er av SPX Flow Technology fabrikat, levert av Pon Power Scandinavia. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.
Ing. Per Gjerdrum er leverandør av det aktive rulledempingssystemet, og Ballast Water Treatment systemet er fra MMC Green Technology. Komplett verkstedsutrustning er levert av Tingstad, Ålesund.
Ahlsell Norge har levert ventiler, og boxkjølere for hovedgeneratorene er fremskaffet av Pon Power. Eksosanlegg er fra Pipecon, filtre kommer fra danske Greenoil, levert av Ditech samt fra Mahle.
Brannsikkerheten på skipet ivaretas av et slukkingssystem fra Danfoss Semco og alarmanlegg fra Honeywell Life Safety System, levert av Consilium Norway.
Dekk
Det ovenfor nevnte ”Walk to Work” gangveisystemet suppleres med Safe Transfer Boats (STB), utviklet av ESVAGT. Etter mange års erfaringer med utvikling av Fast Rescue Boats har rederiet gått videre med utvikling av ny type båt målrettet for transport av personer og utstyr. Fartøyet er derfor utstyrt med en åpen STB 7B med 2-manns besetning og plass til tre teknikere, samt en større lukket STB 12A med plass til åtte teknikere pluss ett tonn gods. Skipet har også en FRB ombord.
Britiske MAATS Ltd. har levert 4500 T karusell installert under dekk inkludert spooling system. ABAS Lifting har levert fire kraner til fartøyet. Vinsjutrustingen kommer fra Adria Winch Norway og består av 2 stk. ankervinsjer for 46 mm K3 kjetting, 2 stk. kjettingstoppere, 2 stk. fortøyningsvinsjer, 2 stk. capstaner 10 T og 1 stk. tuggervinsj 10 T. Gurskøy har stått for to gangveier, mens ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping. Hesselberg Truck har supplert en cargo lift på 1000 kg, og Red Rock har levert tre daviter til nybygget. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Lanterner og tyfon er Tranberg leveranser.
Nybygget er oppmalt med Hempel malingssystemer, og MPE Cathodic har levert ICCP (impressed current cathodic protection) og ICAF (impressed current anti fouling protection), samt boxkjølere som er av Nederlandse Radiateuren fabrikat.
I redningsutstyret ombord inngår også 6x35 personers redningflåter fra Viking, levert av Mare Safety.
Innredning
Fartøyet er arrangert med 60 enkeltlugarer til 40 teknikere og 20 besetningsmedlemmer. Forholdene for de som har sitt virke ombord er svært godt tilrettelagt med blant annet fitness utstyr, kino, messe og møtelokaler. Verkstedsfasilitetene er på hele 450 m2 og har lager for seks 20 fots containere til reservedeler.
Maritime Montering har hatt innredningsoppdraget og har også levert møbler og byssseutstyr. Atlas Incinerator har levert incinerator, og compactor er fra Best Fishing Gear, type Enviro X-press. Toalettsystemet er en Jets leveranse.
CCTV er fra Vicon Norway, og intercom-anlegget er levert Zenitel.
Elektronikk
Havyard Power & Systems har levert elektroengineering, automasjons- og alarmanlegg og Havyard ConceptBridge. BNWAS er type Le Guardian 225 fra SM Electrics.
Det elektroniske navigasjonsutstyret omfatter Raytheon Anschütz S-Band og X-band radar, Raytheon Anschütz St. 22 gyrokompass, Raytheon Anschütz Nautopilot 5500, Raytheon Anschütz Ecdis, Saab DGPS, Saab R5 AIS, Skipper GDS101 ekkolodd, Skipper DL850 speedlog, Danalec VDR og C & P magnetisk kompass.
Blant kommunikasjonsutstyret inngår Sailor 6300 MF/HF radiostasjon, Sailor 6006 Inmarsat-C m/SSAS, Sailor 6222 VHF, Joton TR-20 VHF, Sailor 6248 VHF, 5xMotorola GM360 UHF, 6xMotorola DP4401 ATEX, ICOM VHF, Furuno NX-700 navtex, Furuno FAX-30 værfax, Jotron SART-20 radar transponders og Jotron Epirb. Comrod har levert antenner.
DP-anlegget type K-Pos DP-22 er levert av Kongsberg Maritime.
-
Havyard Ship Technology skal levere “Esvagt Faraday” i april, “Smaragd” som bnr. 121 i juli, Fafnirs Havyard 833 WE ICE PSV (bnr. 126) i juni, bnr. 122 til Femco, Russland i september og bnr. 124, en brønnbåt, til NFT i november. Det tredje Esvagt skipet skal leveres i september 2016. To Havyard 843 Ice nybygg skal leveres til Femco i 4. kvartal 2016. Verftet har her et forbehold når det gjelder skip nr. 2.