
M/S «EVITA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget representerer rederiets inntreden på offshore markedet. I forbindelse med kontraheringen i desember 2011 ble det i media opplyst at Sandvik familien var medinvestor med 50 prosent. Prisen er blitt nevnt som noe over 300 millioner kroner.
J.J. Ugland selskapene har lang erfaring innen drift av avanserte shuttletankere i Nordsjøen, Canada og Brasil og eier og opererer en rekke bulkskip og lektere. Tilbake til 1980/1990-tallet var JJUC aktive på offshore markedet med ankerhåndterings- og konstruksjonsskip. Midt på 1990-tallet solgte imidlertid familien Ugland offshore.
M/S «EVITA»
Den korte byggetiden skyldes at skroget allerede var under bygging i Polen ved Crist verftet. Wärtsilä har også levert generatorsett, automasjon og elektriske system.
Klassenotasjon Clean Design sikrer lave utslipp ved katalysator på motorene, og fartøyet utrustet med rensesystem for ballastvann. Fartøyet har lett isklasse, utstyr for oljevern og er utrustet for standbytjenester og redningsoppdrag.
M/S «EVITA» fører NOR flag med Grimstad som registreringhavn. Skipet er klasset i DNV ✠1A1, ICE C, Standby Vessel, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, BWM-T, DK(+), HL(2.8), BIS og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 85,00 m |
Lengde b.p.p | 77,70 m |
Bredde på spant |
20,00 m |
Dybde i riss h. dk. |
8,60 m |
Dw |
ca. 5.300 t |
Displacement summer | 8.460 t |
GT | 4260 |
NT | 1800 |
Dekksareal | 1005 m2 |
Dekksareal |
ca. 975 m2 |
Dekkslast max. |
2.800 t |
IMO nr. |
9649562 |
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 902 m3 brennolje, 1007 m3 ferskvann, 2548 m3 vannballast/drill water og 1794 m3 ORO.
Maskineri
Wärtsilä har levert fremdriftsanlegget med fire W9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1665 kW, fire AVK generatorer hver på 2000 kVA og to RRM AZP 100 FP fremdriftspropeller hver med ytelse på 2200 kW. Wärtsilä har også levert hovedtavle og Integrated Automation System. Nødaggregatet er type Volvo Penta D9MG.
Thrusterutrustningen utgjøres av Brunvoll produkter med en thruster av type AR63LNC 1650 på 880 kW og to FU7LTC 2000 hver på 1000 kW.
Skipets maksimum fart er ca. 15 knop, og økonomisk fart ligger i området 11/12 knop. Bunkersforbruket oppgis til ca. 24 m.tonn per døgn ved full speed, og ca. 11 m.tonn ved økonomisk fart. Ved DP operasjoner er forbruket ca. 5/6 m. tonn.
Sperre har levert kompressorer, og separatorer er fra Westfalia. Aeron har stått for ventilasjonsanlegget, og Parat Halvorsen har supplert kjelutrustning. Eltorque har levert ventiler. Brannsikkerheten er ivaretatt av et Marioff vanntåke slukkingssystem, og varslingsanlegget er fra Tyco.
Diverse
Norwegian Deck Machinery har levert dekksmaskineri, og to 3 t/13 m kraner er fra Cargotec. Lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene ombord og levert startapparat. Skipet er innredet for 22 personer med 10 enkeltlugarer og seks doble. Toalettsystemet er leveranse fra Jets Vacuum.
DP-anlegget K-POS DP-21 kommer fra Kongsberg Maritime. Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord er levert av HG Marine Electronics og innbefatter Furuno FAR-2137S radar, FCD-2127 radar, Miros OSD System, Furuno FE-700 ekkolodd, 3 x Navigat X Mk 1 (Sperry) gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno GP-150 DGPS, Furuno TEcdis kartmaskin, Furuno VR-3000 6G VDR, Furuno NX-700 navtex, Sailor radiostasjon og Sailor RT6210 VHF. Seatel har levert antenner, og intercom-systemet er fra Zenitel.
❊
Myklebust Verft AS skal levere bnr. 355, et ST 324 CD design, til Sanco Shipping i mai 2013, – en ordre der rederiet også har en opsjon for levering i mars 2014. Kleven Maritime ved Kleven Verft skal forøvrig levere en PSV av typen SALT 100 til Ugland Supplier i januar 2014.