M/S «FAABORG III»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «FAABORG III» ble levert fra Søby Vært A/S, Ærø i Danmark til Faaborg-Midtfyn Kommune den 20. mai 2012 som verftets byggenummer 105. A/S Jørgen Petersen er ansvarlig for fergens design.

Fergen er nesten 40 meter lang og har plass til 147 personer på sommerstid, men kun 97 om vinteren. Bildekket har kapasitet på 18 personbiler. Fartøyet skal ha kostet ca. 44 millioner danske kroner.

Fergen overtar etter «Faaborg II» som ble bygget i Norge i 1965 for Helgeland Trafikkselskap, og som har performet svært bra, og kanskje spesielt vinterstid der fartøyet kunne ta seg gjennom 50-60 cm tykk is. Dette fartøyet het først «Tjøtta» og deretter «Borgsholm» før hun kom til Ø-Færgen i 1989. Før henne var det «Faaborg I» som trafikkerte Faaborg-Avernakø-Lyø i perioden 1955-1990.

M/S «FAABORG III»

seiler med et mannskap på tre personer, har klasse i Germanischer Lloyd med notasjoner Passenger Ship, with open RoRo Space, Seagoing og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 39,90 m
Bredde
11,50 m
GT 924
NT
308
DW
127 t
Dypgang
2,50 m
Passasje kap.
147
Bilkap.
18
IMO
9628647

Maskineri

Erfaringene med ruten Faaborg-Lyø-Avernakø har vist et stort behov for sidethrustere ettersom vind og strømforholdene er krevende. «FAABORG III» er utrustet med to 300 kW baugthrustere, og fremdriftspropellanlegget består av to azimuth propeller som er levert av West Marine sammen med kjølevannspumper. To Scania DI16 42M motorer utgjør hovedmaskineriet og har hver ytelse på 386 kW, levert av Nordhavn. Farten kommer opp i ca. 11 knop.

Strømforsyningen besørges av to Scania motorer hver på 425 kW,og nødaggregatet er type Sisu. I tidsrommet fra kl. 2000 til 0530 kobles fergen til landstrøm.

Azcue har levert pumper. Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Servex, og et røykrensningsanlegg er er type Discom.

Diverse

Brannsikkerheten ivaretas av sprinkleranlegg fra Novenco, men fergen har også vannkanon til brannbekjempelse på vogndekket. Den fjernstyres fra broen.

Norisol har tatt seg av isolerings-/innredningsarbeidet der dører fra Alvedoor og Inexa paneler er anvendt. Vinduer er fra C.C. Jensen, vanntette dører kommer fra Winel og hydraulikk er fra AVN Hydraulik. Fergen er oppmalt med Hempel malingsprodukter.

Søby Skibselektro har hatt total el.enterprise, inkludert levering og montering av tavler, der Scan Technic har produsert hovedtavle.

Furuno Danmark har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord. Automasjonssystemet er fra Emerson.

Søby Vært A/S beskjeftiger p.t. mer enn 200 medarbeider og er fullt booket frem til sommerferien, mens august og september også er godt belagt. Blant annet skiftes det ca. 300 tonn stål på en lekter som eies av DONG i tillegg til vedlikholdsarbeider.