
M/S «FANNING TIDE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Først ute var «Lundstrom Tide» i januar som ble omtalt i forrige utgave av SKIPSREVYEN. Tidewater har for øvrig verdens største OSV flåte med over 300 skip.
STX Pan Oceans opprinnelige nybygningskontrakt ble inngått i august 2010, og den gangen het det seg at STX Pan Ocean hadde gjort sin entré i OSV markedet med stor tro på dette markedet fremover.
Nå er det ikke like gjevt, og nylig kom meldingen om at STX Offshore der STX Pan Ocean en av hovedenhetene, ber om kreditorhjelp. Dette til tross for at STX Group fikk inn tilsvarende ca. $1 milliard etter salget i STX OSV Holdings til Fincantieri samt salg av 43% i et ikke-børsnotert selskap. Det gjorde ikke situasjonen bedre at ingen budgivere meldte seg for en kontrollerende eierandel i STX Pan Ocean innen fristen den 29. mars.
Den opprinnelige kontraheringsprisen for tre skip ble i sin tid oppgitt til $160 millioner totalt, men prisen som Tidewater skal betale, er ikke kjent.
M/S «FANNING TIDE» er bygget til klasse i DNV med notasjonene ✠1A1, ICE-C, Fire Fighter II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 87,90 m |
Lengde b.p.p | 78,14 m |
Bredde største | 19,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 8,00 m |
Dw |
ca. 4.700 t |
Dekk |
ca. 1000 m2 |
GT |
3943 |
NT |
1616 |
IMO nr. |
9608738 |
Tankkapasitetene er 1180 m3 brennolje, 820 m3 ferskvann, 2610 m3 vannballast og 1575 m3 ORO.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med fire MAN 8L21/31 dieselmotorer hver med ytelse på 1760 kW v/900 o/min, fire Hyundai generatorer og to Schottel Combidrive SCD 2020 hver på 2500 kW.
Hjelpemotor og nødaggregatet er begge av Cummins fabrikat type UCM274HI på 160 kW henholdsvis type 6CTA 8.3 DMGE på 188 kW v/1800 o/min. Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av to Brunvoll sidethrustere type FU-74-LTC-2000 hver på 880 kW. Leverandør av smøreolje var Castrol, mens Bunker Oil supplerte dieselolje.
Allweiler har levert pumpeutrustningen og mud agitators, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor (arbeidsluft) og Alfa Laval og RWO har tatt hånd om separatorene. VARD Accommodation har levert ventilasjonsanlegget og proviant kuldeanlegget.
Kjelutrustningen kommer fra Parat Halvorsen, Optimarin har levert BWT systemet, og flowmeter er fra AM Instrumentering. Kaiman Norge har levert isolasjonsmateriell.
Autronica er leverandør av brannslukkingssystemene ombord som er basert på CO2, skum og vanntåke.
Dekk
Dekksmaskineri leveransene består av RRM utstyr, og fartøyet er utrustet med to Cargotec kraner. Randaberg Industries har levert dry bulk anlegget, og Fi-Fi anlegget er fra Fire Fighting Systems.
Bohamet har levert vinduer og lysventiler, og vindusviskere kommer fra Decca Wipers. Libra Plast har levert utvendige dører og luker, mens vanntette skyvedører er fra IMS.
Ankerutrustningen er fra G.J. Wortelboer jr. BV, og FencoNor har stått for fendere. Seilmaker Iversen har supplert diverse canvas, og landgang er fra Gurskøy. Tranberg har levert lanterner og lyskastere.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og malingsarbeidet er utført av Norcoat. MPE Cahtodic har levert katodisk beskyttelse. Redningsutstyret omfatter Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe i Cargotec davit.
Innredning
M/S «FANNING TIDE» er innredet for en besetning på 26 personer. Innredningsarbeidene er utført av VARD Accommodation, Atlas har levert incinerator og comprimator er fra Global Enviro International. Toalettsystemet er fra Jets.
VARD Electro har utført elektroinstallasjonene og har levert det elektroniske broutstyret. DP-anlegget er type STX L3.
Nordea har hatt finansieringsoppdrag i forbindelse med nybygget.
❊
VARD Søviknes skal levere bnr. 776 (“Skandi Bergen”) til DOF i mai og bnr. 799 type OSV AH 12 i juni. Bnr. 763 som er det tredje STX Pan Ocean / Tidewater skipet, skal leveres fra VARD Aukra i juni.