
M/S «FAR SCIMITAR»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette nybygget ble ervervet fra Island Offshore sommeren 2007, og Farstad trådte inn i kontrakten med verftet. Prisen ble da oppgitt til ca. NOK 400 millioner.
M/S «FAR SCIMITAR» fører Isle og Man flagg med registreringshavn Douglas, er klasset i DNV til klasse ✠1A1, Supply Vessel, SF, E0, Tug, DynPos AutR, Tmon og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 78,30 m |
Lengde b.p.p. | 68,20 m |
Bredde største | 17,20 m |
Dybde i riss | 8,30 m |
Draft | 6,80 m |
Dwt v/6,8m | ca. 2.320 |
Dekksareal | ca. 510 m2 |
Dekkslast | ca. 900 t |
GT | ca. 3050 |
IMO nr. | 9409651 |
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1060 m3 brennolje, 700 m3 ferskvann, 1200 m3 ballast/drillwater, 530 m3 liquid mud, 400 m3 brine og 500 m3 base oil. Dry bulk kapasiteten er 230 m3 fordelt på fire tanker.
Maskineri
Fremdriften besørges av fire Bergen C25:33 L9P dieselmotorer, hver med ytelse 2700 kW v/900 o/min som driver to Kamewa Ulstein 94P1 4-bladete propellanlegg på 4100 mm diameter via to reduksjonsgear av samme fabrikat. Skipets fart er ca. 18 knop v/4,25m draft, og bollard pull er på ca. 180 tonn.
To Tenfjord styremaskinerier opererer High lift ror, og joystick er merke Poscon. Thrusterutrustningen består av en Kamewa Ulstein baugthruster og en Ulstein Aquamaster azimut forut, begge på 883 kW.
Strømforsyningen besørges av en Nogva/MTU 16V2000M 40B og Stamford generator på 910 kW og en Scandinavian Electric Systems akselgenerator av Marelli fabrikat på 3000 kVA. Havneaggregatet er et Nogva Scania DI 16 44M/Stamford generatorsett på 450 kW.
Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og kompressorer kommer fra Sperre og Atlas Copco. Alfa Laval og Goltens (bilge water) har levert separatorer, og pumpeleveransen er fra Ing. Per Gjerdrum AS. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron/Teknotherm, og proviant kulde maskineriet er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Ahlsell har forestått leveransen av rør og ventiler, og nivåbrytere er fra Dimo. Trykk/temperaturmålere kommer fra Skotselv Instrumentering.
Brannsikkerheten er ivaretatt med Semco leveranser av Water Mist Fire-fighting System, total flooding system, et lokalt hi-risk fi-fi system og et galley frying pan fi-fi system. I tillegg har Erling Haug levert løst brannbekjempelsesutstyr.
skal levere bnr. 63 til Farstad i januar, bnr. 64 til Island Offshore i mars, bnr. 65 til Island Offshore i juli, bnr. 66 til Nordcapital i september og bnr. 67 til GDV Shipping i desember 2009. Så følger bnr. 68 til Nordcapital i mars 2010, bnr. 69 til Solstad i juli, bnr. 733 til K-Line i november, bnr. 734, 735 og 736 til samme rederi i februar, juni og september 2011.