
M/S «FAR SCOTSMAN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I november 2010 kontraherte Farstad Shipping ASA fire PSV’er til total pris på ca. NOK 1,35 milliarder med opsjon på ytterligere tre skip. Tre av nybyggene skulle bygges etter STX PSV 08 CD design, og ett av disse ved Langsten verftet, mens de to andre skulle bygges i Vietnam.
På et senere tidspunkt erklærte så rederiet to av opsjonene til total pris på ca. NOK 600 millioner for levering i første halvår 2013. Ett av disse skulle bygges i Norge. Det som kunne vært interessant å vite, er respektive priser for Norge henholdsvis Vietnam?
Per slutten av juni opplyses at Farstad Shipping har totalt 12 nybygg i bestilling til 5,1 milliarder kroner etter å ha kontrahert minst fire nybygg hittil i år, – tre av disse ved STX OSV Langsten.
M/S «FAR SCOTSMAN»
STX PSV 08 CD er et nyutviklet design for en mellomstor PSV med dieselelektrisk fremdrift og med dekksareal på ca. 800 m2. Når dette skrives i midten av juli, oppgis at skipet er ledig for oppdrag basis Aberdeen prompt.
Skipet fører Isle of Man flagg, er bygget til klasse i DNV ✠1A1, Offshore Service vessel, Supply, SF, E0, DYNPOS-AUTR, DK(+), HL(2,8), CLEAN DESIGN, NAUT-OSV(A), COMF-V(3), LFL*, ICE-C, OILREC, Fire Fighter I og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 81,70 m |
Lengde b.p.p | 74,00 m |
Bredde største | 18,00 m |
Dybde i riss | 7,80 m |
Draft max. |
6,50 m |
Dw |
3.918 t |
Dekksareal |
ca. 800 m2 |
IMO nr. | 9616187 |
Tankkapasitetene er (alle tall cirka) 1030 m3 brennolje og 730 m3 ferskvann. Oil recovery kapasiteten er på 1140 m3.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift med tre MAN Diesel & Turbo 7L 27/38 dieselmotorer hver med ytelse på 2450 kW, levert av STX Engines, som med 3 x ABB generatorer driver 2 x RRM Azipull 100 CP propeller. En hjelpemotor er type Nogva Scania DI 165519 på 469 kW, og nødaggregatet er type Nogva Deere 6068AFM 75 på 166 kW.
Skipet er utstyrt med tre Brunvoll sidethrustere hver på 800 kW. Joystick er type Poscon, og SCR system for NOx reduksjon er fra H+H Umwelt. Castrol har levert smøreolje.
Allweiler har levert pumpeutrustningen, separatorer kommer fra Alfa Laval og kompressorleveransene er fra Sperre og Tamrotor. STX OSV Electro HVAC har levert ventilasjonsanlegget, mens Jowa har levert Sewage Treatment systemet.
Optimarin har supplert BWT systemet, og Øwre-Johnsen har levert CJC filter. Wilhelmsen Technical Solutions har forestått inert gas systemet. Autronica har levert brannslukkingsanlegget.
Dekk
RRM har levert dekksmaskineri, og to kraner er fra TTS Energy – en med løftekapasitet på 5t/10m og en på 1 t/10m. Dry bulk anlegget er fra Randaberg Indutries.
Bohamet har hatt vindusleveransen, og vindusviskere er fra Decca Wiper Systems. FencoNor har levert fendere, og ankerutrustningen er fra Jiangsu Asian Star Anchor Chain Co. Ltd. Libra Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS.
Nybygget er oppmalt med International Maling produkter. Redningsutstyret omfatter Viking redningsflåter og Alusafe MOB-båt fra Maritime Partner i TTS davit. Det eksterne Fi-Fi anlegget er fra Fire Fighting Systems.
Diverse
Skipet er innredet for 30 personer, og innredningsarbeidet er utført av STX OSV Accommodation. Evac har levert toalettsystemet, og Beha utstyr er på plass i byssen. Incinerator er supplert av Ulmatec Pyro.
STX OSV Electro har levert PMS og IAS og har utført FMEA (Failure Mode and Effects Analysis). Skipet har kommunikasjonsutstyr i henhold til GMDSS Area 3. DP-anlegget er type RRM ICON DP2.
❊
STX OSV Langsten skal fortsette med Farstad Shipping leveringene der bnr. 767 skal leveres i oktober, bnr. 769 i mars 2013, bnr. 786 i april og bnr. 787 i juni 2013.