Foto: Harald Valderhaug

M/S «FAR SENATOR»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ankerhåndteringsfartøyet av UT 731 CD design, M/S «FAR SENATOR», ble levert fra VARD Langsten til Farstad Shipping ASA den 21. mars 2013 som byggenummer 786.

Registrert eier av skipet er F-Shiplease AS. Dette henger sammen med avtalen som ble gjort i mars mellom Farstad og Ocean Yield AS der sistnevnte kjøpte to nybygg med 12 års bareboat tilbake til selger. Kontraheringsprisen for to skip var i sin tid oppgitt til ca. NOK 1,2 milliarder

Verftet har tidligere bygget fire skip av denne typen for Farstad, – i 2009 og 2010 – alle omtalt i SKIPSREVYEN.

M/S «FAR SENATOR» fører NOR flagg, har DNV klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel+, AHTS, OILREC, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), BIS, TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 87,40 m
Lengde b.p.p. 75,50 m
Bredde største 21,00 m
Dybde i riss 9,30 m
Draft max
7,80 m
Draft design
6,80 m
GT
6107
NT
1852
Dw
3.954 t
Cargo deck
ca. 754 m2
Deck load
ca. 1.550 mt
Bollard pull
ca. 250 t
IMO nr
9631747

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 985 m3 brennolje, 907 m3 ferskvann og 2000 m3 vannballast / drill water.

Maskineri

RRM har levert dieselelektrisk hybrid fremdriftslanlegg som gir best mulig ytelse til enhver oppgave og består av 2 x Bergen B32:40L9P dieselmotorer hver med ytelse på 4500 kW v/750 o/min, 2 x RRM propellanlegg og gear. Videre er skipet utstyrt med fire generatorsett med motorer av CAT 3516 type hver med ytelse på 2130 ekW og to akselgeneratorer hver på 4000 kW. Nødaggregatet er type Nogva Scania DI 12 på 224 kW, og SCR katalysator systemet er fra tyske H+H.

Skipet har styremaskineri av type Tenfjord, Poscon joystick og Helicon X3 fjernkontroll. For å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med en RRM VROS på 1800 kW, 2 x TT2200 thrustere hver på 1200 kW og en TT 2400 DPN FP på 1500 kW.

Dieselforbruket ved økonomisk fart 10 knop oppgis til ca. 13,3 m3/24 timer.

Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer, og pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Alfa Laval og RWO har stått for separatorleveransene, mens Norsk Atlas har supplert evaporator. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, og poviant kuldeanlegg er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Isoleringsarbeidene er utført av Vard Accommodation, og Optimar har levert BWT anlegget til fartøyet. Brødrene Dahl har levert sanitæranlegget, samt ventiler og rør. Tankpeileutstyr er type Umas, og flowmeter kommer fra AM Instrumentering.

Brannslukkingsutstyret innbefatter Unitor CO2 anlegg og vanntåkesystem fra Autronica.

Dekk/innredning

Dekksmaskineri, inkludert kraner, inngår i RRM leveransene. Vinduer er fra Bohamet med viskere type Wynn. Ankerutrustningen er en Fossen Shipping leveranse. Utvendige dører er fra Libra Plast, og IMS har levert vanntette skyvedører. FencoNor har supplert fendere.

Fartøyet er oppmalt med International Maling produkter, og katodisk beskyttelse er utført med Active Cathodic Protection produkter.

Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter, MOB-båt fra Mare Safety og diverse brann-, rednings- og sikkerhetsutstyr fra Brude Safety. Medisinpakke kommer fra Medi 3.

Nybygget er arrangert med lugarkapasitet for 40 personer. Innredningsarbeidet er utført av Vard Accommodation. Styrehusstoler er fra NorSap. Miele har levert vaskeriutstyr, og byssen har diverse Beha utstyr. Jets har tatt seg av toalettsystemet, og Vard Electro har utført de elektriske installasjonene ombord.

Elektronikk

Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av O. Øverland AS, og her inngår Furuno FAR-2117 X-band og Furuno FCR-2837 S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std. 22 gyro, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 GPS, , Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Tron 40S og 45SX Epirbs, Tron SART radar transponder, Furuno NX-700B navtex, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Motorola GP-380 VHF, Motorola GP-380 UHF, Furuno FM-8800 VHF, Tron 20 VHF, Inmarsat F Fleet 77 og Furuno Felcom 15 Inmarsat C. Comrod har levert antenner. DP-systemet er fra Rolls-Royce.

VARD Langsten skal levere søsterskipet med bnr. 787 i juni.