
M/S «FAR SERENADE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygningskontrakten ble inngått i august 2006, og kontraktsprisen var ca. NOK 320 millioner. Det var da den 21. kontrakten mellom rederi og verft. Skroget er bygget i Romania.
M/S «FAR SERENADE» gikk etter leveringen inn i langsiktig kontrakt med StatoilHydro for periode på fem år med befrakters opsjoner på ytterligere 4x1 år.
Nybygget er klasset i DNV ✠1A1, Clean design, E0, dk(+),Comf-V(3), Dynpos AUTR, hl(+), LFL*, SF, Supply Vessel Basic, ICE C, OILREC, Naut OSV (A) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 93,90 m |
Lengde b.p.p. |
80,80 m |
Bredde største | 21,00 m |
Dybde i riss | 8,80 m |
Draft design |
6,20 m |
GT |
ca. 5200 |
Dwt |
ca 5.950 |
IMO |
9408229 |
Tankkapasitetene er ca. 1400 tonn fuel oil, ca. 1150 tonn ferskvann, ca. 2000 tonn ORO og ca. 380 m3 drill cuttings (borekaks). Dekksareal 1003 m2.
Maskineri
Skipets dieselelektriske fremdriftsmaskineri består av fire Bergen C25:33 L6A dieselmotorer, hver på 1740 kW v/900 rpm, fire ABB generatorer hver på 2070 kVA og to Ulstein Aquamaster Azipull AZP120 propeller. En Nogva motor på 199 kW utgjør nødaggregatet. SCR converter system er fra DEC Marine.
Skipet er utstyrt med tre Kamewa Ulstein thrustere, 2 x TT2400 og en TCNS 73/50-180 CP, alle på 883 kW. Castrol har levert smøreolje.
Ing. Per Gjerdrum har levert pumper, kompressorer kommer fra Sperre og Kaeser og Alfa Laval har levert separatorer. Aeron har forestått ventilasjonsanlegget og vifter, og proviant kuldemaskineriet er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Clayton Scandinavia har levert kjelutrustning, og sanitæranlegget kommer fra STX Grenland Industri. Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og tankpeileanlegget er type Umas.
Maskinrommet er sikret med et watermist anlegg, og varslingssystemet er fra Eltek.
Dekk/innredning
Rolls-Royce Marine har levert stabilitetstanker, og dekksmaskineri er type Rauma Brattvaag. Gurskøy Sveiseindustri har levert landganger, og Odim har supplert vinsjer for lastsikring. Odim har dessuten levert kraner, og det samme har Heila.
Skipet har PG-MACS tanker der fire tanker kan benyttes til liquid mud, tørrbulk, drill cuttings (borekaks) m.m. Dette er det første skipet som er satt i drift med komplett PG-MACS anlegg for et utvalg av lastetankene.
Vindusleveransen kommer fra Bohamet, og Sotra Marine Produkter har forestått anker og kjetting. Utvendige dører er fra Libra og IMS.
Malingssystemer fra International Maling er anvendt til oppmaling av fartøyet, og overflatearbeidet er utført av STX RO Offshore Braila SA der skroget ble bygget. Tranberg har levert lanterner, og lyskastere er fra Norselight. MOB-båt er fra Maritime Partner, type Alusafe 770 Twin i TTS Marine davit.
Nybygget er innredet for en besetning på 25 personer. Maritime Montering har stått for innredningsarbeidene og har levert møbler, toalettsystemet er fra Jets og Teamtec har levert forbrenningsanlegg. Beha-Hedo har levert vaskeri- og bysseutstyr. Hovedtavle er levert av RRM Longva, og intercom anlegg er fra Zenitel.
STX Norway Offshore AS – Brevik skal levere bnr. 64 til Island Offshore i mars, bnr. 65 til Island Offshore i juli, bnr. 66 til Nordcapital i september og bnr. 67 til GDV Shipping i desember 2009. Så følger bnr. 68 til Nordcapital i mars 2010, bnr. 69 til Solstad i juli, bnr. 733 til K-Line i november, bnr. 734, 735 og 736 til samme rederi i februar, juni og september 2011.