Far Sigma (Foto:Harald Valderhaug)

M/S «FAR SIGMA»

– AHTS fra VARD Langsten

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Farstad Supply AS og Farstad Shipping ASA som manager overtok Anchor Handling Tug Supply Standby-fartøyet M/S «FAR SIGMA» fra VARD Langsten den 10. februar 2014 som byggenummer 809. Skipet ble døpt den 8. februar med Hege Anita Akselvoll som gudmor.

Skipet er bygget etter UT 731 CD design og er søsterskip av «Far Statesman» og «Far Senator» som ble levert i juni henholdsvis mars 2013. Totalt har verftet bygget syv skip av dette designet for Farstad der det første var «Far Scorpion» i juni 2009, omtalt i Skipsrevyen nr. 4/2009.

Ifølge Sunnmørsposten har rederiet inngått totalt 20 kontrakter for over 10,7 milliarder kroner ved Vard Langsten, Tomrefjord. Farstad Shipping har i dag en flåte på 59 skip (31 AHTS, 25 PSV og 3 Subsea), og 1 AHTS, 2 PSV og 2 Subsea skip er under bygging.

I tillegg til design har Rolls-Royce hatt mange leveranser til nybygget, for eksempel maskineri, propeller, thrustere, styremaskineri, automasjonssystem, dekkskraner og vinsjer.

M/S «FAR SIGMA»

Langsiktig finansiering av skipet er arrangert av Eksportkreditt Norge AS i samarbeid med GIEK og Nordea Bank Norge ASA.

Skipet starter med oppdrag i spotmarkedet i Nordsjøen. Når dette skrives, blir søsterskipet «Far Statesman» rapportert sluttet til Statoil til NOK 300.000 i dagrate.

Skipet fører NOR-flagg, har DNV klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel+, AHTS, Standby Vessel(s), Fire Fighter II, OILREC, SF, COMF-V(3), DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), BIS, TMON. Metizoft har utført arbeidet med Green passport. M/S «FAR SIGMA»har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 87,40 m
Lengde b.p.p. 75,50 m
Bredde største 21,00 m
Dybde i riss 9,30 m
Draft max 7,80 m
Draft design 6,80 m
GT 6170
NT 1852
Dw ca. 3.954 t
Cargo deck 755 m2
Deck load 1.550 mt
Bollard pull ca. 272 t
IMO nr 9659062

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 957 m3 brennolje, 948 m3 ferskvann, 2417 m3 drill water / vannballast, 861 m3 mud, 861 m3 brine, 388 m3 base oil og 270 m3 dry bulk.

Maskineri

RRM har levert fartøyets dieselelektriske hybrid propellanlegg som gir best mulig ytelse til enhver oppgave og består av 2 x Bergen B32:40L9P dieselmotorer hver med ytelse på 4500 kW v/750 o/min, 2 x RRM 121XF5/4E-B propellanlegg, to RRM 4500 AGHC reduksjonsgear, samt fire generatorsett med motorer av CAT 3516 type hver med ytelse på 2130 ekW. RRM har også tatt seg av leveringen av to akselgeneratorer. Alarm- og monitoringssystem, samt fjernstyringer og hovedtavle er også RRM leveranser.

Nødaggregatet er type Nogva Scania DI 12 på 224 kW, og SCR katalysator systemet er fra tyske H+H.

Bunkersforbruket ved service speed 12 knop er ca. 22,8 m3/24 timer, og ved økonomisk fart på 10 knop 13,3 m3/24 timer.

Skipet har styremaskineri av type Tenfjord og er utstyrt med en RRM azimuth thruster type TCNS 92/62-220, en RRM TT 2400 DP FP, en TT 2200 DP FP og en RRM TT 2200 DP CP thruster.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum,og Westfalia har levert separatorer der lensevannsseparator er fra Marinfloc. Norsk Atlas har supplert evaporator. Kompressorer er fra Sperre og Tamrotor.

Proviant kuldeanlegg kommer fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk, og kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, og tank sounding anlegget er av RRM fabrikat. Brødrene Dahl har levert ventiler og sanitærutstyr, og flowmeter kommer fra AM Instrumentering. Optimarin har supplert behandlingssysstem for ballastvann.

Brannslukkingssystemet med vanntåke for maskinrommet og slukkesystem med CO2 er levert av Autronica og varslingsanlegget er fra Vard Electro.

[gallery ids="11300,11299,11301,11302,11303"]

Dekk/innredning

Dekksmaskineri, inkludert kraner, haikjeft, tauepinner og vinsjer inngår i RRM leveransene. To dekkskraner er på SWL 3/5 mt ved 14,3 / 10 m. Dry bulk systemet er også fra RRM. FiFi II systemet er en leveranse fra Fire Fighting Systems. Autoload lastekalkulator er fra Coast Design.

Vinduer er fra Bohamet. Utvendige dører og luker kommer fra Libra-Plast og Varde, og IMS har levert vanntette skyvedører. FencoNor har supplert fendere,gangveier kommer fra Gurskøy og ISPS Gangway Control System er levert av ShipAdmin.

Brdr. Markussen har supplert blokker for wire spoling, og ROV hangarport på styrbord side er levert av Portmakeren. Fartøyet er oppmalt med International Maling systemer, og katodisk beskyttelse er utført av Cathwell.

Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter, MOB-båt med davit fra Maritime Partner og diverse brann- og redningsutstyr fra Brude Safety. Medi 3 har supplert medisinpakke.

M/S «FAR SIGMA» er arrangert med lugarkapasitet for 40 personer. Komplett innredningspakke er fra Vard Accommodation, og styrehusstoler er en NorSap leveranse. Møbler kommer fra Maritime Møbler og Ekornes. Mare Safety har levert Beha utstyr til byssen, og Jets har håndtert toalettsystemet til fartøyet. Incinerator er en Ulmatec Pyro leveranse. Vard Electro har utført de elektriske installasjonene ombord.

Vard Langsten skal levere bnr. 810 i april, bnr. 815 i mai og bnr. 816 i 3. kvartal – alle til Farstad Shipping. Bnr. 777 til FLO skal leveres i oktober 2014. 2015 fortsetter med Farstad oppdrag – bnr. 822 skal leveres i mars og et IMR fartøy av Vard 037 design i juli.