
M/S «FAR SIRIUS»
– AHTS fra VARD Langsten
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Farstad Supply AS, som eier, og Farstad Shipping ASA, som manager, overtok Anchor Handling Tug Supply Standby-fartøyet M/S «FAR SIRIUS» fra VARD Langsten den 3. april 2014 som byggenummer 810. Gudmor for nybygget er Randi Mordal Hessen.
Skipet av UT 731 CD design er søsterskip av «Far Statesman», «Far Senator» og «Far Sigma» – alle omtalt i Skipsrevyen.
Totalt har verftet nå bygget åtte skip av dette designet for Farstad der det første var «Far Scorpion» i juni 2009, omtalt i SKIPSREVYEN nr. 4/2009.
I tillegg til design har Rolls-Royce hatt mange leveranser til nybygget, for eksempel maskineri, propeller, thrustere, styremaskineri, automasjonssystem, dekkskraner og vinsjer.
M/S «FAR SIRIUS»
Langsiktig finansiering av skipet er arrangert av Eksportkreditt Norge AS i samarbeid med GIEK og Sparebank 1 SMN.
Skipet startet med oppdrag i spotmarkedet for Wintershall i forbindelse med forlytning av Borgland Dolphin til dagrate NOK 150.000.
Skipet fører NOR-flagg med Ålesund som registreringshavn og har DNV klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel+, AHTS, Standby Vessel(s), Fire Fighter II, OILREC, SF, COMF-V(3), DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), BIS, TMON. Metizoft har utført arbeidet med Green passport. Fartøyet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 87,40 m |
Lengde b.p.p. | 75,50 m |
Bredde største | 21,00 m |
Dybde i riss | 9,30 m |
Draft max | 7,80 m |
Draft design | 6,80 m |
GT | 6170 |
NT | 1852 |
Dw | ca. 3.954 t |
Cargo deck | 755 m2 |
Deck load | 1.500 mt |
Bollard pull | ca. 259 t |
IMO nr | 9659074 |
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 957 m3 brennolje, 948 m3 ferskvann, 2417 m3 drill water / vannballast, 861 m3 mud, 861 m3 brine, 388 m3 base oil og 270 m3 dry bulk.
Maskineri
RRM har levert fartøyets dieselelektriske hybrid propellanlegg som gir best mulig ytelse til enhver oppgave og består av 2 x Bergen B32:40L9P dieselmotorer hver med ytelse på 4500 kW v/750 o/min, 2 x RRM 121XF5/4E-B propellanlegg, to RRM 4500 AGHC reduksjonsgear, samt fire generatorsett med motorer av CAT 3516 type hver med ytelse på 2130 ekW. RRM har også tatt seg av leveringen av to akselgeneratorer. Alarm- og monitoringssystem, samt fjernstyringer og hovedtavle er også RRM leveranser.
Bunkersforbruket ved service speed 12 knop er ca. 22,8 m3/24 timer, og ved økonomisk fart på 10 knop 13,3 m3/24 timer.
Nødaggregatet er type Nogva Scania DI 12 på 224 kW, og SCR katalysator systemet er fra tyske H+H.
Skipet har styremaskineri av type Tenfjord og er utstyrt med en RRM azimuth thruster type TCNS 92/62-220, en RRM TT 2400 DP FP, en TT 2200 DP FP og en RRM TT 2200 DP CP thruster.
Kompressorer er fra Sperre og Tamrotor, Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen og Westfalia har levert separatorer, – lensevannsseparator er fra Marinfloc. Norsk Atlas har supplert evaporator.
Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, og proviant kuldeanlegg kommer fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Ulmatec Pyro har tatt seg av kjelutrustningen, og tankpeileanlegget er av RRM fabrikat. Brødrene Dahl har levert ventiler og sanitærutstyr, og flowmeter kommer fra AM Instrumentering. Optimarin har supplert behandlingssysstem for ballastvann.
Brannslukkingssystemet med vanntåke for maskinrommet og slukkesystem med CO2 er levert av Autronica og varslingsanlegget er fra Vard Electro.
Dekk/innredning
RRM leveransene inkorporerer dekksmaskineri, kraner, haikjeft, tauepinner og vinsjer samt dry bulk handling systemet. To dekkskraner er på SWL 3/5 mt ved 14,3/10 m. er også fra RRM. FiFi II systemet er en leveranse fra Fire Fighting Systems, og Autoload lastekalkulator er fra Coast Design.
Vinduer er fra Bohamet. Utvendige dører og luker kommer fra Libra-Plast og Varde, og IMS har levert vanntette skyvedører. FencoNor har supplert fendere, gangveier kommer fra Gurskøy og ISPS Gangway Control System er levert av ShipAdmin.
Brdr. Markussen har supplert blokker for wire spoling, og ROV hangarport på styrbord side er levert av Portmakeren. Fartøyet er oppmalt med International Maling systemer, og katodisk beskyttelse er utført av Cathwell.
Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter, MOB-båt med davit fra Maritime Partner og diverse brann- og redningsutstyr fra Brude Safety. Medi 3 har supplert medisinpakke.
M/S «FAR SIRIUS» er arrangert med lugarkapasitet for 40 personer. Komplett innredningspakke er fra Vard Accommodation, og styrehusstoler er en NorSap leveranse. Møbler kommer fra Maritime Møbler og Ekornes. Mare Safety har levert Beha utstyr til byssen, og Jets har tatt seg av toalettsystemet til fartøyet. Incinerator er en Ulmatec Pyro leveranse. Vard Electro har utført de elektriske installasjonene ombord.
----
Vard Langsten skal levere bnr. 815 i mai og bnr. 816 i 3. kvartal – begge til Farstad Shipping. Bnr. 777 til FLO skal leveres i oktober 2014. 2015 fortsetter med Farstad oppdrag – bnr. 822 skal leveres i mars, et IMR fartøy av Vard 037 design kommer i juli og et Diving Support & Construction fartøy skal være ferdig i midten av 2016 – kontrahert av et utenlandsk selskap.