
M/S «FAR SKIMMER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ved ankomst Australia startet fartøyet på et langsiktig charter til Shell Australia for arbeid i forbindelse med befrakterens Prelude boreprogram. Nordea Bank har finansiert skipet.
M/S «FAR SKIMMER» er klasset i DNV til ✠1A1, Offshore Service Vessel, Supply, SF, E0, DYNPOS-AUTR, DK(+), HL(2.8), CLEAN DESIGN, NAUT-OSV(A), COMF-V(3), LFL*, ICE-C, OILREC, FI-FI I med følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 81,70 m |
Lengde b.p.p | 74,00 m |
Bredde p.sp. | 18,00 m |
Dybde i riss til h.dk. | 7,80 m |
Draft scantling | 6,50 m |
GT |
3527 |
NT |
1433 |
Dw |
3.918 t |
Deck load |
2.500 mt |
IMO nr. | 9609988 |
Tankkapasitetene er for brennolje 1030 m3 og for ferskvann 730 m3.
Maskineri
STX Engineering har levert 3 x MAN 7L27/38 dieselmotorer hver med ytelse på 2450 kW som driver tre ABB generatorer. De to propellanleggene er type RRM Azipull 100 CP, og joystick er type Poscon.
Hjelpemotor er en Nogva Scania DI 1655M på 469 kW, mens nødaggregatet er type Nogva Deere 6D68AFM75 på 166 kW. Thrusterutrustningen består av tre Brunvoll thrustere hver på 800 kW.
Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og SCR system for NOx reduksjon er fra H+H Umwelt.
Pumper er fra Allweiler, Alfa Laval har stått for separatorer mens kompressorene kommer fra Tamrotor og Sperre. Jowa har levert sanitæranlegg, og ventilasjonsanlegget er fra STX OSV Electro. Inertgassystemet er levert av Wilhelmsen Technical Solutions.
Optimarin har levert behandlingsystem for ballastvann, og Øwre-Johnsen har supplert CJC filter. Castol er leverandør av smøreolje. Brannslukkingsanlegget kommer fra Autronica.
Dekk/innredning
Fire-Fighting Systems har levert Fi-Fi systemet, og leveransen av dekksmaskineri har RRM stått for. Dry bulk systemet med kapasitet på 251 m3 bestående av fire tanker er fra Randaberg Industries. Fartøyet er utstyrt med to TTS Ships Equipment kraner, 1 x 5t/10m og en på 1t/10m.
Fenconor har supplert fendere, og ankerutrustningen er fra Jiangsu Asia Star Anchor. Vinduer er fra Bohamet og viskere fra Decca Wiper System, IMS har levert vanntette skyvedører og utvendige dører er Libra Plast leveranser.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling. Viking har levert redningsflåter, og MOB-båten er type Alusafe fra Maritime Partner.
M/S «FAR SKIMMER» er innredet for totalt 30 personer, og STX OSV Accommodation har utført innredningsarbeidene. Incinerator er fra Ulmatec Pyro, og Evac har forestått toalettsystemet ombord. Bysseutrustningen er type Beha.
PMS og IAS systemene er leveranser fra STX OSV Electro som også har tatt seg av det elektroniske utstyret til fartøyet og har utført FMEA. DP-anlegget er type RRM ICON DP2.
❊
STX OSV Vung Tau Ltd. skal levere søsterskipet med bnr. 751 til Farstad Shipping i 2013.