Foto:Harald Valderhaug

M/S «FAR SOLITAIRE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «FAR SOLITAIRE» ble valgt til SKIPSREVYENs “Ship of the Year 2012” pris under SMM i Hamburg i september, altså før skipet ble levert fra byggeverftet. Den 4. oktober 2012 kunne så Farstad Supply AS, Aalesund overta skipet fra STX OSV Langsten som byggenummer 767. Skroget er bygget ved STX OSV Tulcea i Romania.

Skipet er det første forsyningsskipet bygget etter UT 754 WP design – derav navnet “Solitaire” – og er utviklet av rederiet i samarbeid med Rolls-Royce Marine Ship Technology Offshore. Nybygningskontrakten ble inngått i november 2010, og prisen har vært nevnt som cirka US$70 millioner. Rolls-Royce andelen tilsvarer vel £12 millioner og inneholder design, integrert kraft og fremdriftssystem og utstyrspakke.

Noen av de viktigste elementene med skipets design er at lasteområdet klassifiseres som for en kjemikalietanker, skipet har segregerte lastepumper og rørsystem, et nytt rail-crane konsept og “wave piercing” baugkonstruksjon.

M/S «FAR SOLITAIRE»

Skipet fører NOR flagg og er bygget i henhold til DNV klasseregler med notasjonene ✠1A1, Offshore Service Vessel Supply, SF, E0, DK(+),HL(2.8), LFL*, DYNPOS-AUTR, COMF-V(3), CLEAN DESIGN, NAUT-OSV(A), ESV-DP(HIL), OILREC, ICE-C.

Hoveddata:

Lengde o.a. 91,60 m
Lengde b.p.p.
81,20 m
Bredde mld. 22,00 m
Dybde i riss h. dekk 8,80 m
Draft max.
7,20 m
DW v/max draft
5.800 t
Lastedekk
1022 m2
Dekkslast 3.200 t
Dekkslast NLS(*) 2.400 t
IMO nr.
9616175

Tankkapasitetene er 1146 m3 diesel olje, 739 m3 ferskvann, 2447 m3 ballast water/drill water, 2116 m3 oil recovery, 1559 m3 brine, 1316 m3 liquid mud, 574 m3 rig slop, 403 m3 multi products LFL*, 403 m3 base oil og 229 m3 dry bulk.

(*) Dekkslast NLS mode = mer enn 800 m3 NLS product.

Dekk

Sikkerhet for mannskap som arbeider på dekk er alltid en prioritet, og RRM kontraktene inneholder lastesikringssystem – Automated Sea Fastening System – for pålitelig sikring av dekkslast.

Cargo-rail kranen er en RRM leveranse, og TTS Ships Equipment har supplert proviantkran. Dry bulk handling anlegget er også fra RRM. Vinduer og -viskere er leveranser fra Bohamet henholdsvis Decca Wiper Systems. Gurskøy har levert landganger. Autoload er fra Coastdesign Norway, og Metizoft har utstedt Green Passport for fartøyet.

Libra Plast har levert utvendige dører og luker, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Lanterner er fra Tranberg, og skipet er oppmalt med produkter fra International Maling.

Redningsutstyret ombord innbefatter Viking redningsflåter, diverse rednings- og brannutstyr fra Brude Safety og MOB-båt m/davit fra Maritime Partner.

Maskineri

RRMs dieselektriske fremdriftssystem består av 3 x RR Bergen C25:33L9ACD generatorsett hver med ytelse på 2735 ekW og 2 x RRM azipull 120 CP main azimuth thrustere hver på 2500 kW v/1200.

Thrusterutrusningen utgjøres en RRM TCNS 73/50-180 azimuth thruster på 883 kW og to RRM super silent tunnel thrusters, TT 2200 SS FP hver på 883 kW. Alarm-/monitoring system, Power Management System type Delomatic 4 Marine av Deif fabrikat, laste computer, fjernkontroll av hoved azimuth propellerne og tank sounding system inngår i RRM leveransene. Redundancy ved DP-operasjoner er en av fordelene med denne tre-motors konfigurasjonen.

Skipets fart oppgis til ca. 15,5 knop og økonomisk fart til ca. 11/12 knop. Drivstofforbruket ved fart på 11 knop med 2.200 dwt/5 m draft er ca. 9 m.tonn per 24 timer, og DP forbruket ca. 8 m.tonn per døgn.

Nogva Motorfabrikk har levert hjelpemaskineri og nødaggregat. SCR systemet for NOx reduksjon kommer fra H+H Umwelt- und Industrietechnik.

Den omfattende pumpeleveransen, som også inkluderer lastepumpene, er fra Allweiler, Alfa Laval har levert separatorer og kompressorer er fra Sperre. Optimarin har levert Ballast Water Treatment System, mens inert gas anlegget er fra Wilhelmsen Technical Solutions. STX OSV Accommodation har leveranser som ventilasjons- og kulde proviantanleggene. Kjelutrusningen kommer fra Ulmatec Pyro.

Brannsikkerheten ombord ivaretas av et slukkesystem (water mist) fra Danfoss Semco, et skumsystem fra Autronica Fire & Security og alarmanlegg fra STX OSV Electro.

Innredning

Skipet er arrangert med innredning for 25 personer fordelt på 11 enkelt- og syv dobbeltlugarer. Innredningsarbeidet er utført av STX OSV Accommodation, og samme selskap har levert utstyret. Dette gjelder også styrehusstoler og bysseutstyr. Incinerator er fra Ulmatec Pyro, og Jets har levert toalettsystemet.

Brokonsoller er fra RRM. Det elektriske installasjonarbeidet er utført av STX OSV Electro, og samme firma har levert og installert det elektroniske utstyret. RRM har også stått for DP2-anlegget (klassenotasjonen ESV-DP[HIL] sier: “vessels having undergone enhanced verification of dynamic positioning (DP) systems (Ch.7))”). Comrod har levert antenner. Navtor AS har levert elektroniske sjøkart (ENC) via “Pay As You Sail” tjenesten Navtor ENC Service.

STX OSV Langsten skal fortsette med Farstad Shipping leveringene der bnr. 769 skal leveres i mars, bnr. 786 i april og bnr. 787 i juni 2013.