
M/S «FAR SPICA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «FAR SPICA» gikk inn på et langsiktig certeparti til Statoil for arbeid offshore Mosambik i Øst-Afrika. Nybygget er finansiert i Danish Ship Finance AS.
Det opplyses at dette er det 13. skipet som verftet har bygget for rederiet. Nybygningskontrakten ble opprinnelig inngått i november 2010 for totalt fire skip til total pris på ca. NOK 1,35 milliarder med opsjon på ytterligere tre skip. På et senere tidspunkt erklærte så rederiet to av opsjonene til total pris på ca. NOK 600 millioner for levering i første halvår 2013.
M/S «FAR SPICA»
STX PSV 08 CD er et nyutviklet design for en mellomstor PSV med dieselelektrisk fremdrift og med dekksareal på ca. 810 m2.
Skipet fører Isle of Man flagg, har skotsk mannskap og er bygget til klasse i DNV ✠1A1, Offshore Service vessel, Supply, SF, E0, DYNPOS-AUTR, DK(+), HL(2.8), CLEAN DESIGN, NAUT-OSV(A), COMF-V(3), LFL*, ICE-C, OILREC, Fire Fighter I med følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 81,70 m |
Lengde b.p.p | 74,00 m |
Bredde største | 18,00 m |
Dybde i riss | 7,80 m |
Draft max. |
6,50 m |
Dw |
3.873 t |
Dekksareal |
810 m2 |
IMO nr. | 9629005 |
Tankkapasitetene er ca.1030 m3 brennolje, ca. 730 m3 ferskvann og ca. 1915 m3 vannballast. Oil recovery kapasiteten er på ca. 1140 m3.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift med tre MAN 7L2738 dieselmotorer hver med ytelse på 2450 kW v/720 o/min og 2 x RRM Azipull 100 CP fremdriftspropeller hver på 2000 kW. En hjelpemotor er type Nogva Scania DI 1655 M på 469 kW, og nødaggregatet er type Nogva Deere på 166 kW.
Skipet er utstyrt med tre Brunvoll FO74LTC 2000 sidethrustere hver på 800 kW for bedre manøvrering. Joystick er type Poscon, og SCR system for NOx reduksjon er en leveranse fra H+H Umwelt. Castrol har supplert smøreolje.
Allweiler har levert pumpeutrustningen og mud agitators, separatorer kommer fra Alfa Laval og kompressorleveransene er fra Sperre og Tamrotor. STX OSV Electro har levert ventilasjonsanlegget, mens Jowa har supplert sanitærutstyr.
Optimarin har stått for BWT systemet, og Øwre-Johnsen har levert CJC filter. Wilhelmsen Technical Solutions har forestått nitrogenanlegget, og flowmeter kommer fra AM Instrumentering. Autronica har levert vanntåke og skum brannslukkingssystemer.
Dekk
Dry bulk anlegget er fra Randaberg Industries, Fi-Fi anlegget kommer fra Fire Fighting Systems og hydraulisk operert mooring platform er fra Aukra Martitime.
RRM har levert dekksmaskineri, og to kraner er fra TTS Marine Cranes – en med løftekapasitet på 5t/10m og en på 1t/10m. FencoNor har levert fendere.
Bohamet har hatt vindusleveransen, og vindusviskere er fra Decca Wiper Systems. Libra Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS.
Nybygget er oppmalt med International Maling produkter. Redningsutstyret omfatter blant annet Viking redningsflåter og Alusafe 700 FRC fra Maritime Partner i TTS davit.
Diverse
M/S «FAR SPICA» er innredet for 30 personer, og innredningsarbeidet er utført av STX OSV Accommodation. Evac har levert toalettsystemet, og utstyr av Beha-Hedo fabrikat er på plass i byssen. Incinerator er supplert av Ulmatec Pyro.
STX OSV Electro har stått for elektroinstallasjonene og har levert PMS og IAS. Samme firma har levert og installert det elektroniske utstyret til nybygget. DP-anlegget er type RRM Icon DP2.
❊
STX OSV Langsten skal levere to UT 731 CD skip til Farstad Shipping i april henholdsvis juni med byggenumrene 786 og 787.