MS «Far Star»

Brattvaag Skipsverft AS overleverte 20. august sitt byggenummer 63, et supplyskip av typen UT 745, til Farstad Shipping AS i Ålesund. Fartøyet har en kontraktsverdi på ca. 180 millioner kroner. Det er meget velutstyrt med blant annet tilleggsfunksjoner for StandbyRescue, oljeoppsamling, Fi-Fi-klasse for brannslukking og føring av methanol/xylene.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Etter overleveringen gikk det rett inn på en 10-års kontrakt med Norsk Hydro. Skipet er utviklet av Ulstein Ship Technology AS og er et gjennomprøvet konsept. «Far Star» er det fjerde forsyningsskipet som Farstad har kontrahert hos Aker Brattvaag Gruppen (Brattvaag og Søviknes) på 90-tallet. UT 745 er et avansert forsyningsskipskonsept spesielt utviklet for å betjene de ulike gass- og oljeinstallasjonene i Nordsjøen. Store dekksareal (nær 1000 m2) og tanker for frakt av mud, brine, brennolje, ferksvann, methanol/xylene, sement, base oil og drillwater, gjør UT 745 meget anvendelig.

Sirkulære mudtanker er en del av skipets styrke. Disse reduserer byggeprisen og forenkler rengjøringen. Selve konseptet karakteriseres som byggevennlig og dermed som en rimelig investering sammenlignet med en del andre designs. Stor dødvekt (4.300 tonn) og en dekkslastkapasitet på 2.600 tonn illustrerer skipets kapasiteter.

Fra Ulstein Ship Technology får vi opplyst at energiforbruket per tonn fraktet last er på samme nivå som tilsvarende fartøy med dieselelektrisk drift, men med langt lavere investeringskostnader. Skroget er bygget ved Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. i Romania. M/S «Far Star» er bygget til høyeste klasse i Det Norske Veritas, som er @1A1-SF, E0, Oil Rec, Fi-Fi II, LFL*, HL (2,8) DK (+) TMON, Standby/Rescue, 320 Sur og til Skipskontrollens regler for offshore skip. Det har følgende

Hoveddata:
Lengde o.a. ........................... 84,00 m
Lengde p.p. .......................... 76,20 m
Bredde på spant .................. 18,80 m
Dybde ..................................... 7,60 m
Dypgang ................................. 6,31 m
Fart ................................. ca. 16 knop

Dødvekttonnasjen er oppgitt til 4.300, bruttotonnasjen til 3.104 og nettotonnasjen 1.393 tonn. Skipet er beregnet på føring av all slags last til oljeinstallasjonene. Det er også utstyrt med tanker for føring av flytende last som olje for drift av strømaggregat, samt vann for konsum og forbruk. I tillegg er skipet utstyrt med spesielle tanker for føring av spesiallast som slam til boring, saltlake, parafin, metanol/xylene m.m.

Det er videre utrustet for å motta oppsamlet olje ved eventuelt oljesøl. Egne tanker, i alt åtte stykker på totalt 400 m3, for føring av tørrlast som sement og lignende er også installert. Tankkapasitetene er 500 m3 brennolje fordelt på to tanker, 250 m3 ferskvann, 500 m3 ballast/borevann, 150 m3 mud fordelt på to tanker, 100 m3 brine fordelt på to tanker, methanol/xylene 100 m3 fordelt på to tanker samt en slop-tank på 75 m3. Det frie lastedekksarealet på 970 m2 gir god stueplass for rør til rørlegging, containere med mat og ellers nødvendig utstyr til installasjoner til havs som ikke føres i tankene ombord.

Maskineri
Hovedmaskineriet omfatter to Ulstein Bergen BRM-8 rekke-dieselmotorer som hver utvikler 3.530 kW. Hver motor er koblet til et Ulstein propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat av type 1500 AGSC. Skipet er arrangert med to Ulstein høyløftror, og styremaskineriet er av Ulstein Tenfjord-fabrikat.

Forut er fartøyet utrustet med en Ulstein 375 TV baugpropeller på 883 kW/1200 hk og en VROS med tilsvarende effekt. Akterut er fartøyet utrustet med to Ulstein sidepropellere, type 150 TV, hver på 660 kW. Hver av fremdriftsmotorene driver en Leroy Somer akselgenerator, hver på 2400 kVA, mens den øvrige strømforsyningen besørges av to Caterpillar 3406TA på 320 kW dieselmotorer, forbundet med hver sin Caterpillar generator på 400 kVA. Nødaggregatet består av en Caterpillar 3304 dieselmotor tilkoblet en generator av samme fabrikat på 81 kVA.

Pumpeutrustningen er levert av Allweiler A/S. Kompressor-utrustningen er en Sperre- og Unitor-leveranse for henholdsvis start- og arbeidsluft, mens separatorene er av type Alfa Laval og Helisep mens kjelutrustningen av Pyro-fabrikat. MMC Fodema har levert kjøleanlegget for proviant.

Isoleringsarbeidene er forestått av Vestnes Innredning i samarbeid med Kaefer Isoleringsteknikk. Det ventilasjonstekniske er utført av Miljø-Teknikk A/S, og tanknivåene holdes under oppsikt via et Ulstein Automation-anlegg. Maskineriet er brannsikret ved hjelp av karbondioksid-anlegg fra Unitor, som også står for brannbekjempelsesutstyr med skum. Brannvarslingsanlegget er levert av Autronica.

Innredning
Skipet er arrangert med lugarbekvemmeligheter for 38 personer, men vil seile med 10 manns besetning som alle har egen lugar med dusj og toalett. Det er også arrangert med hospital, messe og dagrom. I innredningen er benyttet møbler fra Hjellegjerde og Gjerset, paneler fra Norac, dører fra Baggerød og Danacoustic- plater oppunder dekk. Innredningspakken er forestått av Vestnes

Innredning.
Byssemaskineriet er levert av Maritime Partner og vakuum-toalettene er av type Jets Vacuum. Styrehusstolene er en Vestnes Innredning- leveranse. De elektriske installasjoner er utført av Brattvaag Elektro AS og omfatter blant annet en stor pakke fra Ulstein Automation som består av hovedtavle, bro-/maskinromspulter og E0-alarmanlegg. Vedlikeholdssystemet er levert av Tero Marine AS.

Skipets elektroniske utrustning er levert og montert av Emil Langva AS. Fartøyet er utstyrt med Kongsberg Simrad dynamisk posisjoneringssystem.

Dekk
Vinduer og lysventiler kommer fra Marine Aluminium og det hydrauliske dekksmaskineriet er levert av Ulstein Brattvaag. Anker og kjetting er levert av Marindus AS. Dekkskranen er levert fra Hydramaskin AS. Redningsutstyret omfatter bl.a. en MOB-båt fra Maritime Partner, samt fire tyvemanns Viking redningsflåter. Daviter er levert av Hydramaskin. De vanntette skyvedørene er fra IMS, mens Nor-Pro har levert branndører. Overflatebehandling og oppmaling av skipet er utført av firma Vest Sandblåsing AS og systemerfra International Maling er benyttet.

Skipets tyfon er fra Norselight, eksosopphenget og avgasskomponentene er levert av Blom Marine AS og Westport AS har levert trebelegget på arbeidsdekket. Vindusviskerne er av type Wynn fra Berendsen PMC AS. Koppernæs i Ålesund har forsynt skipet med verktøymaskiner etc., og sveiseutstyret kommer fra Maskin og Skipsutstyr AS.

'