
M/S «FAR STARLING»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I forrige utgave av Skipsrevyen er søsterskipet «Far Sitella» presentert. Hun ble levert i februar da navnet på verftet fortsatt var STX OSV.
M/S «FAR STARLING» er av PSV08 CD design og er bygget til klasse i Det Norske Veritas med notasjonene ✠1A1, Offshore Service Vessel, Supply, SF, E0, DYNPOS-AUTR, DK(+), HL(2.8), CLEAN DESIGN, NAUT-OSV(A), COMF-V(3), LFL*, ICE-C, OILREC, FI-FI I med følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 81,70 m |
Lengde b.p.p | 74,00 m |
Bredde p.sp. | 18,00 m |
Dybde i riss til h.dk. | 7,80 m |
Draft scantling | 6,50 m |
GT |
3527 |
NT |
1433 |
Dw |
ca. 4.000 t |
Deck load |
ca. 2.500 mt |
Deck area |
ca. 810 m2 |
IMO nr. | 9629017 |
Tankkapasitetene er for brennolje 917 m3, for ferskvann 730 m3, drill water 1915 m3, mud/brine1270 m3 og dry bulk 251 m3.
Maskineri
Skipet er utstyrt med 3 x MAN Diesel & Turbo 7L27/38 dieselmotorer hver med ytelse på 2450 kW som driver tre ABB generatorer. De to propellanleggene er type RRM Azipull 100 CP, og joystick er type Poscon. Bunkersforbruket ved 11 knop økonomisk fart er ca. 8,5 m3 per døgn.
Hjelpemotor er en Nogva Scania DI 1655M på 469 kW, mens nødaggregatet er type Nogva Deere 6068AFM75 på 166 kW. Thrusterutrustningen består av tre Brunvoll thrustere hver på 800 kW. Castrol er leverandør av smøreolje til fartøyet.
Allweiler har levert pumper, kompressorene kommer fra Sperre og Tamrotor og Alfa Laval leverte separatorer. Ventilasjonsanlegget er fra VARD Electro, og Jowa har levert sanitæranlegget. Inertgassystemet er levert av Wilhelmsen Technical Solutions, og SCR system for NOx reduksjon er fra H+H Umwelt. Optimarin har levert Ballast Water Treatment System, og Øwre-Johnsen har supplert CJC filter.
Brannslukkingssystemet kommer fra Autronica.
Dekk/innredning
RRM har forestått leveransen av dekksmaskineri, og dry bulk systemet er fra Randaberg Industries. Fartøyet er utstyrt med to TTS Ships Equipment kraner, en på 5t/10m og en på 1t/10m. Fire-Fighting Systems har levert Fi-Fi systemet, og ankerutrustningen kommer fra Jiangsu Asian Star Anchor Chain. Fenconor har supplert fendere.
Vinduer er fra Bohamet og viskere fra Decca Wiper System. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.
Viking har levert redningsflåter, og MOB-båten er type Alusafe fra Maritime Partner. M/S «FAR STARLING» er innredet for totalt 30 personer, og VARD Accommodation har utført innredningsarbeidene. Incinerator er fra Ulmatec Pyro, og Evac har forestått toalettsystemet ombord. Bysseutrustningen er type Beha.
PMS og IAS systemene er leveranser fra VARD Electro som også har tatt seg av det elektroniske utstyret til fartøyet og har utført FMEA. DP-anlegget er type RRM ICON DP2.
❊
Farstad Shipping flåten består nå av ca. 58 enheter med omtrent like mange AHTS og PSV skip. Selskapet har kontorer i Ålesund, Aberdeen, Melbourne, Perth, Singapore, Macaé og Rio de Janeiro.