!['Far Statesman' Foto: Harald Valderhaug](https://image.oceanspacemedia.com/1104154.jpg?imageId=1104154&width=960&height=644&format=jpg)
M/S «FAR STATESMAN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Også i dette tilfellet ble skipet solgt til Ocean Yield AS med 12 års bareboat charter tilbake til selger. Farstad har på gitte tidspunkter i leieavtalen rett til å kjøpe skipet tilbake. Ocean Yield på sin side ser ut til å operere skipene i markedet, og når dette skrives, blir nevnte «Far Senator» rapportert sluttet for riggforflytning av West Alpha til dagrate NOK 300.000 med ExxonMobil som befrakter.
M/S «FAR STATESMAN» fører NOR flagg, har DNV klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel+, AHTS, OILREC, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), BIS, TMON. Metizoft har utført arbeidet med Green passport. Skipet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 87,40 m |
Lengde b.p.p. | 75,50 m |
Bredde største | 21,00 m |
Dybde i riss | 9,30 m |
Draft max |
7,80 m |
Draft design |
6,80 m |
GT |
6170 |
NT |
1852 |
Dw |
4.015 t |
Cargo deck |
755 m2 |
Deck load |
1.550 mt |
Bollard pull |
max. 257 t |
IMO nr |
9631759 |
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 998 m3 brennolje, 898 m3 ferskvann, 2467 m3 drill water og 3900 m3 vannballast.
Maskineri
RRM har levert fartøyets dieselelektriske hybrid propellanlegg som gir best mulig ytelse til enhver oppgave og består av 2 x Bergen B32:40L9P dieselmotorer hver med ytelse på 4500 kW v/750 o/min, 2 x RRM propellanlegg (diam. 4300 mm) og gear, samt fire generatorsett med motorer av CAT 3516 type hver med ytelse på 2230 ekW. De to Marelli akselgeneratorer er hver på 4000 kW.
Nødaggregatet er type Nogva Scania DI 12 på 224 kW, og SCR katalysator systemet er fra tyske H+H. Castrol er leverandør av smøreolje.
Skipet har styremaskineri av type Tenfjord og er utstyrt med en RRM Aquamaster på 1800 kW, samt to thrustere på 1200 kW henholdsvis 1800 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, og Westfalia har levert separatorer der lensevannsseparator er fra Marinfloc. Norsk Atlas har supplert evaporator. Poviant kuldeanlegg er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk, og kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro.
Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, og tank sounding anlegget er av RRM fabrikat. Brødrene Dahl har levert ventiler og rør, og flowmeter kommer fra AM Instrumentering. Brannslukkingssystemet er levert av Autronica.
Dekk/innredning
Dekksmaskineri, inkludert 2 x 3t/15m kraner, inngår i RRM leveransene. Brdr. Markussen har supplert blokker for wire spoling. Vinduer er fra Bohamet. Utvendige dører er fra Libra Plast, og IMS har levert vanntette skyvedører. FencoNor har supplert fendere, og landganger kommer fra Gurskøy. ROV hangarport er levert av Portmakeren.
Fartøyet er oppmalt med International Maling systemer, og katodisk beskyttelse er utført av Cathwell. Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter, MOB-båt med davit fra Maritime Partner og diverse brann- og redningsutstyr fra Brude Safety. Medi 3 har supplert medisinpakke.
M/S «FAR STATESMAN» er arrangert med lugarkapasitet for 40 personer. Innredningsarbeidet er utført av Vard Accommodation, og styrehusstoler er fra NorSap. Mare Safety har levert Beha utstyr til byssen, og Jets har håndtert toalettsystemet til fartøyet. Incinerator er en Ulmatec Pyro leveranse. Vard Electro har utført de elektriske installasjonene ombord.
Elektronikk
Kontroll- og monitoring systemet (Acon) og ICON DPII systemet er RRM leveranser. Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Øverland Elektronikk, og her inngår Furuno FAR-2117 X-band og Furuno FCR-2137 S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Cassens & Plath kompass, Anschütz Std. 22 gyro, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 GPS, Telchart TEcdis, Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Tron 40S og 45SX Epirbs, Tron SART radar transponder, Furuno NX-700B navtex, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Motorola GP-380 VHF, Furuno FM-8900 VHF, Tron 20 VHF og Furuno Felcom 15 Inmarsat C.
❊
VARD Langsten skal videre levere bnr. 809 til Farstad Shipping i februar 2014, bnr. 810 følger etter i april, bnr. 815 i mai og bnr. 822 i mars 2015 – alle til Farstad Shipping. Bnr. 777 til FLO leveres i oktober 2014.