
M/S «FAR STREAM»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kontrakten for nybygget ble inngått i januar 2005. Skipet er beskrevet som Multifunctional Anchor Handling/Tug/Supply/Service Vessel og er således beregnet på transport av all slags last og utførelse av tjenester mellom baser på land og oljeinstallasjoner til havs, samt utførelse av slepeoppdrag og assistanse av tankskip under lasting. Skipet er spesielt designet og utstyrt for oppdrag med ankerhåndtering på store dyp, opp til cirka 1500-2000 meter. Fartøyet har dobbelt skrog for å oppfylle SF notasjonen.
M/S «Far Stream» er klasset i DNV til klasse @1A1, Tug, Supply Vessel, SF, E0, DynPos AUTR (IMO DP2), Tmon og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 78,30 m |
Lengde p.p. | 68,20 m |
Bredde største | 17,20 m |
Dybde i riss | 8,30 m |
Draft | 7,00 m |
Dwt | ca. 3.068 |
GT | ca. 3100 |
IMO | 9346081 |
Tankkapasitetene er 1090 m3 brennolje, 740 m3 ferskvann, 1230 m3 ballast/drill water, 538 m3 liquid mud, 414 m3 brine og 538 m3 base oil. Dry bulk kapasiteten er 225 m3.
Dekk
Nybygget har tre dekkskraner. På styrbord side på hoveddekk er en Palfinger knuckle kran på 3t/16m, levert av Bergen Hydraulic. På B-dekket, også på styrbord side, er en ABAS Crane kran på 5t/12m, mens på babord side er nok en ABAS kran, denne på 3t/16m.
Dekksmaskineri er type Rauma Brattvaag, inkludert ankerhåndtering- og tuggervinsjer. Sistnevnte blir brukt for sikring av dekkslast. Ankerhåndteringsvinsjen har en trommel for ankerhåndtering og en for sleping, begge på ca. 4500 kapasitet med 80 mm wire. Anker og kjetting er levert av Fossen Shipping, og haikjeft og tauepinner av Karmøy Winch. Cementanlegget er levert av Rolls-Royce Marine.
Vindusviskere er type Wynn, vinduer er levert av Bohamet, Trinoxx har levert branndører og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Lanterner og lyskastere kommer fra Tranberg henholdsvis Norselight, mens Kockum har levert tyfon.
Malingssystemer fra International Maling er anvendt til oppmaling av fartøyet, og katodisk beskyttelse er utført av Active Cathodic Protection.
Skipets redningsustyr omfatter Viking redningsflåter og en MP-660 Springer MOB-båt fra Maritime Partner i davit fra TTS Marine. Brude Safety har levert diverse brannutstyr.
Maskineri
Fremdriften besørges av fire Bergen C25:33 L9P dieselmotorer, med ytelse på totalt 10.800 kW. Via to Flender reduksjonsgear driver motorene to Kamewa Ulstein propellere med vingediamter 4100 mm. Skipets fart på prøveturen var 17,3 knop og bollard pull var 177 tonn. På to av motorene er PTO for Fi-Fi pumpene.
De to Tenfjord styremaskineriene betjener to High lift ror, og joystick er merke Poscon. Til å forbedre manøvreringsegenskapene er fartøyet utstyrt med en Ulstein Aquamaster TCNS swing-up thruster, en Kamewa Ulstein tunnel thruster type TT2200 DPN CP forut og en thruster av samme type akterut, alle på 883 kW.
Strømforsyningen besørges av et CAT 3508 DITA generatorsett på 910 kW og to Scandinavian Electric Systems akselgeneratorer. CAT 3408 DITA havneaggregatet er på 370 kW. Castrol har levert smøreolje til fartøyet.
Allweiler har levert alle lastepumpene, RWO og Alfa Laval har levert separatorer og kompressorer er fra Sperre og Tamrotor.
Air-condition anlegget fra Aeron Miljøteknikk er plassert på B-dekket på styrbord side og er dimensjonert for bruk i tropene. Leveransen av fryse-/kjølemaskineri er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk AS, og Pyro har levert kjelutrustning til fartøyet. Tankpeileanlegget er fra Umas, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. AM Instrumentering har supplert flowmeter.
Flekkefjord Elektro AS har levert brannvarslingsanlegget fra Eltek Fire & Safety.
Innredning
M/S «Far Stream» er arrangert med bekvemmeligheter for 24 personer fordelt på 18 lugarer, hver utstyrt med WC/dusj. Beha har levert bysseutstyr. Innredningen er utført med Akerpanel fra Norac på innvendige skott, og Norac har også levert toalettmoduler. Vakuumtoalett-systemet kommer fra Jets Vacuum. Oppunder dekk er anvendt Danacoustic, og innredningsdører er fra Norac Baggerød. Alfred Sand har levert møbler og incinerator er fra Teamtec AS. Flekkefjord Elektro AS har utført de elektriske installasjonsarbeidene ombord. De fire styrehusstolene er fra Norsap.
Kontrollrommet har konsoll fra Umas og Umas-V alarm og overvåkningssystem for maskinrommet og alle lastetankene og -systemene ombord.
Elektronikk
DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime, og broalarm er merke Matre PG-1. Det elektroniske utstyret er levert av Furuno Norge AS og består av Furuno FAR-2837 S og FR-2117 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Reflekta kompass, Furuno DS-80 logg, S. G. Brown (ProNav) gyrokompass, Simrad AP9 Mk III (ProNav) autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FAX-30, Furuno Telchart T-2025, Sailor HC-4500 MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, Sailor nødpeilesender, Sailor SART II, Sailor RT 5022 og RT 2048 VHF, Motorola VHF, Motorola UHF, Sailor AIS L-3 ProTec AIS, Sailor (T&T) H3000M SSAS, Sailor H2095C/DT4646E Inmarsat C og Sailor Fleet 77 Inmarsat F. Zenitel har levert intercom-anlegget og Seahwak TV-overvåkingssystemet.
*
Neste levering fra Simek A/S er bnr. 102, en UT 755L for Bue Marine i september. Bnr. 114 er bestilt av Myklebusthaug og skal leveres i juli 2007 før bnr. 115 blir levert til Rem Offshore i oktober samme året.