M/S «FAR SUN»

– PSV fra VARD Langsten

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Farstad Supply AS tok levering av Vard 1 07 designet M/S «FAR SUN» fra Vard Langsten den 10. juli 2014 som byggenummer 815. Kontrakten som ble inngått i juni 2012, var for to skip av denne typen PSV. Totalprisen for de to ble oppgitt til ca. NOK 700 millioner.

Det andre skipet bygges ved Vung Tau verftet i Vietnam. De to nybyggene har 6-års fast beskjeftigelse (pluss opsjoner) hos Statoil og skal døpes til høsten i en felles seremoni. Den langsiktige finansieringen for M/S «FAR SUN» er arrangert av Sparebanken Møre i samarbeid med Eksportkreditt Norge.

Med dette skipet levert består Farstad Shippings flåte av 61 skip (32 AHTS, 26 PSV and 3 Subsea) og 1 PSV og 2 Subsea under bygging.

M/S «FAR SUN» fører NOR-flagg, har Ålesund som registreringshavn og er bygget til DNV klasse med notasjonene ✠1A1, Offshore Service Vessel, Supply, SF, LFL*, COMF-V(2)C(3), E0, ESV-DP[HIL-IS], PMS[HIL-IS], DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, Recyclable, DK(+), HL(2.8).

M/S «FAR SUN»

Hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................  94,65 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................  84,75 m

Bredde største ......................................................................................................  21,00 m

Dybde i riss ............................................................................................................  8,50 m

Draft max ..............................................................................................................  7,032 m

Draft design ............................................................................................................  6,95 m

GT .............................................................................................................................  4797

NT .............................................................................................................................  1911

Dw ...............................................................................................................  ca. 5.635 m.t.

Cargo deck ...........................................................................................................  1115 m2

Deck load ..........................................................................................................  ca. 3.500 t

IMO nr.  ..............................................................................................................  9665786

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1331 m3 brennolje, 813 m3 ferskvann, 2751 m3 drill water / vannballast, 1003 m3 mud, 785 m3 brine  og 301 m3 dry bulk.

Maskineri

Skipets dieselelektriske fremdriftssystem innbefatter tre RRM hovedmotorer type C25:33L-8 hver med ytelse på 2560 kW, ABB generatorer og 2 x RRM AZP 120 azimuth propeller hver på 2200 kW. Hjelpegeneratorsett på 600 kW og nødgeneratorsett på 160 kW er begge av Nogva fabrikat. Fart og forbruk er (“cirka”) 12 knop/10 m3 drivstoff per døgn, alternativt 11 knop og 9 m3.

Skipet har styremaskineri av type Tenfjord og er utstyrt med tre RRM sidethrustere; 2 x TT 2400 DP CP og 1 x TCNS 73/50-180.

ECR panel hører inn under RRM leveransene, og det samme er tilfellet med fjernkontroll system for thrusterne. Vard Electro har levert hovedtavle, alarm-/monitoringsystem og PMS.

Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen og mud agitators, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor. SCR systemet er fra Yara. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

Ventilasjonsanlegget er levert av Vard Accommodation, BWT system er fra Optimarin. Flowmeter kommer fra AM Instrumentering, og Wilhelmsen Technical Solutions er leverandør av nitrogen inert gass generatoranlegg. Brannsikkerheten ivaretas av Autronica Fire and Security leveranser.

Dekk/innredning

Rolls-Royce Oy har levert chain stoppers, capstans, fortøyningsvinsjer og tugger vinsjer, og RRM har supplert ASFA (Automatic Sea Fastening System) og BHSU (Automatic Bulk Hose Securing Unit). TTS Ships Equipment har forestått leveransen av kranene; 1 x 4t/12m og 1 x 2t/10m. Bulk handling systemet er fra Randaberg Industries, og fendere kommer fra FencoNor. Skipet er oppmalt med produkter fra Akzo Nobel Coatings, og ekstern katodisk beskyttelse er utført av Cathwell.

Vinduer er fra Bohamet. Utvendige dører kommer fra Libra-Plast, og IMS har levert vanntette skyvedører. Gurskøy har levert landgang.

Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter, MOB-båt med davit fra Maritime Partner og diverse sikkerhetsutstyr fra Survitec Group.

M/S «FAR SUN» er arrangert med lugarkapasitet for 28 personer. Komplett innredningspakke er fra Vard Accommodation, og byssen er utstyrt med Beha Hedo leveranser. Baderomsmoduler kommer fra Evac. Ulmatec Pyro har levert incinerator til skipet. Vard Electro har utført de elektriske installasjonene ombord.

DP-2 anlegget og joystick er Kongsberg Maritime leveranser, og Vard Electro har stått for den elektroniske broutrustningen ombord.

-

Vard Langsten skal levere bnr. 816 i 3. kvartal til Farstad Shipping. Bnr. 777 til FLO skal leveres i oktober 2014. 2015 fortsetter med Farstad oppdrag – bnr. 822 skal leveres i mars, et IMR fartøy av Vard 037 design kommer i juli og et Diving Support & Construction fartøy skal være ferdig i midten av 2016 – kontrahert av et utenlandsk selskap.