M/S «FAR SYGNA»

– PSV fra VARD Vung Tau

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Farstad Supply AS overtok Platform Supply Vessel M/S «FAR SYGNA» fra Vard Vung Tau Ltd. i Vietnam den 13. august 2014 som byggenummer 816. Skipet som er av Vard 1 07 design, er søsterskip av «Far Sun» som ble levert fra Vard Langsten i juli og omtalt i Skipsrevyen nr. 4/2014.

Kontrakten for to nybygg ble inngått i juni 2012 til totalpris på ca. NOK 700 millioner. Begge skipene har 6-års fast beskjeftigelse (pluss opsjoner) hos Statoil og skal døpes i høst i en felles seremoni. Den langsiktige finansieringen er arrangert av Eksportkreditt Norge i samarbeid med DNB og Handelsbanken.

M/S «FAR SYGNA» fører NIS flagg, har Ålesund som registreringshavn og er bygget til DNV GL klasse med notasjonene ✠1A1, Offshore Service Vessel, Supply, SF, LFL*, COMF-V(2)C(3), E0, ESV-DP[HIL-IS], PMS[HIL-IS], DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, Recyclable, DK(+), HL(2.8). Fartøyet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 94,65 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 84,75 m

Bredde største ...................................................................................................... 21,00 m

Dybde i riss ............................................................................................................ 8,50 m

Draft max .............................................................................................................. 7,032 m

Draft design ............................................................................................................ 6,95 m

GT ............................................................................................................................. 4797

NT ............................................................................................................................. 1911

Dw ................................................................................................................... ca. 5.580 t.

Cargo deck ........................................................................................................... 1170 m2

Deck load .......................................................................................................... ca. 3.500 t

IMO nr. .............................................................................................................. 9665798

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1334 m3 brennolje, 828 m3 ferskvann, 2806 m3 drill water / vannballast, 1005 m3 mud, 787 m3 brine og 301 m3 dry bulk.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med tre RRM hovedmotorer type C25:33L-8 hver med ytelse på 2560 kW, ABB generatorer og 2 x RRM AZP 120 azimuth propeller hver på 2200 kW. Hjelpegeneratorsett på 600 kW og nødgeneratorsett DI 16 Scania på 160 kW.

Skipet har styremaskineri av type Tenfjord og er utstyrt med tre RRM sidethrustere; 2 x TT 2400 DP CP og 1 x TCNS 73/50-180.

ECR panel hører inn under RRM leveransene, og det samme er tilfellet med fjernkontroll system for thrusterne. Vard Electro har levert hovedtavle, alarm-/monitoringsystem og PMS.

Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen og mud agitators, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor. SCR systemet er fra Yara. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

Ventilasjonsanlegget er levert av Vard Accommodation, BWT system er fra Optimarin. Flowmeter kommer fra AM Instrumentering, og Wilhelmsen Technical Solutions er leverandør av nitrogen inert gass generatoranlegg. Brannsikkerheten ivaretas av Autronica Fire and Security leveranser.

Dekk/innredning

Bulk handling systemet er fra Randaberg Industries, og TTS Ships Equipment har levert kraner; 1 x 4t/12m og 1 x 2t/10m. Rolls-Royce Oy har levert chain stoppers, capstans, fortøyningsvinsjer og tugger vinsjer, og RRM har supplert Automatic Sea Fastening System og Automatic Bulk Hose Securing Unit. Fendere kommer fra FencoNor, og Gurskøy har levert landgang. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS.

Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter, MOB-båt med davit fra Maritime Partner og diverse sikkerhetsutstyr fra Survitec Group.

Skipet er oppmalt med produkter fra Akzo Nobel Coatings, og ekstern katodisk beskyttelse er utført av Cathwell.

M/S «FAR SYGNA» er arrangert med 14 enkeltlugarer og syv dobbeltlugarer – totalt 28 personer. Komplett innredningspakke er fra Vard Accommodation, og byssen er utstyrt med Beha Hedo leveranser. Baderomsmoduler kommer fra Evac. Ulmatec Pyro har levert incinerator til skipet. Vard Electro har utført de elektriske installasjonene ombord.

DP-2 anlegget og joystick er Kongsberg Maritime leveranser, og Vard Electro har stått for den elektroniske broutrustningen ombord.

--

Vard Vung Tau Ltd. hadde allerede to PSVer under bygging da Tidewater Inc. kom inn som kjøper av disse i juni. Skipene skal opereres av Troms Offshore og vil bli levert fra verftet i januar henholdsvis april 2015.