M/S «FARASAHEL 3»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båtservice Mandal AS overleverte crew/cargo båten «FARASAHEL 3» til Aso Marine Services, Iran i oktober som den første i en serie på tre fartøyer. Båten med byggenummer 75 er tilnærmet lik de to første 24 meters fartøyene med byggenumre 67 og 68 som tidligere er levert til samme rederi (SKIPSREVYEN nr. 5/2007 og 6/2007). «FARASAHEL 3» er bygget etter et Ola Lilloe-Olsen design.

Båten som vil bli transportert til Iran sammen med en 30 meter Combi Crew katamaran rundt juletider, er bygget i aluminium med skrog til BV klasse og vil med ordinær last kunne seile med toppfart på 28 knop.
Fartøyets oppgaver er rutetrafikk mellom øyer med last og passasjerer, samt transport av personell og gods til oljeinstallasjoner i Den persiske gulfen. Fartøyet har et akterdekk på 40 m2 og en salong for 48 passasjerer. Akterdekket er forsterket og har lastekapasitet på opp til 15 tonn.
M/S «FARASAHEL 3» fører iransk flagg og har følgende hovedddata:
Lengde o.a. 23,81 m
Lengde b.p.p. 22,20 m
Bredde 5,00 m
Dybde i riss h.dk. 1,70 m
Draft max. 1,35 m
Passasjerkapasitet 48
Drivstoffkapasiteten er 8000 liter og ferskvannstankene rommer 800 liter. Fartøyets rekkevidde ved 25 knops fart er 800 nautiske mil.
Maskineri
Fremdriften besørges av to MTU 2000 M72 CR dieselmotorer som hver har ytelse på 720 kW ved 2250 rpm. Motorene driver to faste Progress propellere via to ZF 2000V reduksjonsgear. Maskineri, gear og manøversystem av typen Smart Line er levert av Bertel O. Steen Teknikk.
Strømforsyningen besørges av to Kohler Power Systems 20 EFOZD hjelpemotorer fra Sleipner Motor, og styremaskinen er type Tenfjord som opererer Progress ror. Båten er utstyrt med en Sleipner SP300 HYD baugpropell.
Norisol har utført isoleringsarbeidene, og ventilasjonsanlegget er fra Novenco. CO2 brannslukkingsanlegget er levert av Alf Lea & Co. Brannvern.
Diverse
Innredningsarbeidene er utført av Haugland Miljø Innredning, Modell Møbler har levert passasjerstolene og Fibo innredningsdørene. Styrehusstolene er fra Rodin & Co., og Bårdsen Smie & Mek. Verksted har tatt seg av leveransen av utvendige dører.
Vinduene kommer fra Colt Industrier, lanterneutrustningen fra Tranberg og lyskasterne fra Norselight. Tor Fasseland AS har uført malingsarbeidet. Anker og kjetting er en leveranse fra Wortelboer, og MB Hydraulikk har levert ankervinsj. Redningsflåtene ombord er fra Zodiac.
AS Elektrisk har utført både de elektriske og elektroniske installasjonene ombord.


Båtservice Mandal AS

skal nå levere de to neste i serien crew/cargo båter, og bnr. 78, en katamaran, bygges også for iransk regning. Bnr. 79 er en passasjerbåt for Osloferger og skal leveres i februar.