
M/S «FENSFJORD»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten er den siste i en serie leveringer av denne typen som er utviklet av verftet i samarbeid med Wagenborg. Sistnevnte tar for øvrig hånd om den kommersielle driften av skipet.
Skipet er bygget med bakkdekk og flush hoved- og poop dekk og har bulbbaug og tverrhekk. Som vanlig for bulkers har konstruksjonen dobbelt bunn. I de doble sidene er arrangert ballast- og bunkerstanker. Formasten er sammenleggbar, noe som tillater skipet å dokke inne i garasje (tenker man Kokkola i Finland – SR nr. 2/2005?), og båten har da også finsk/svensk isklasse 1B. Andre “all weather terminals” finner man i Amsterdam og Puerto Marin i Spania.
Fartøyet er konstruert med to box-shaped lasterom som har volum på ca. 280.000 kubikkfot. Dette betyr at skipet er ideelt for enhetslaster som skogsprodukter, containere, prosjektlaster osv., men er også egnet for vanlige bulklaster. De to lasterommene måler 18,7 x 11,2 m og 59,9 x 11,2 og begge med 9 meters høyde. Det største rommet har to bevegelige bulkheads. På tanktop er det installert flush containerlommer, og tanktop styrken er 15 tonn per m2. Lukedekslene er av pontoon type av Roden Staal fabrikat og blir løftet av en Coops & Nieborg kran.