
M/S «FINNBREEZE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Vi må faktisk syv år tilbake i tid for å finne en omtale av et nybygg fra Jinling Shipyard (SR nr. 3/2004), og den gangen gjaldt det Ro-Ro/spesialskipet «Ville de Bordeaux» som ble levert til Leif Höegh & Co og Louis Dreyfus Armateurs og skulle frakte flydeler for Airbus.
Finnlines serien er på seks skip, og det har vært nevnt en skipspris på ca. Euro 60 millioner. Rederiet inngår i Grimaldi Group som er en av verdens største operatører av Ro/Ro skip. Finnlines opererer p.t. ca. 24 skip.
M/S «FINNBREEZE»
Miljømessige hensyn har stått i sentrum når det gjelder skipsdesignet. Rederiet skriver at planlegging for hele skipets levetid er viktig for å redusere CO2 utslippene. Initiativ vedrørende skrog- og propeller rengjøring, waste-heat recovery, akselgeneratorer og elektronisk maskinerikontroll inngår også i miljøprogrammet. Målet er å redusere miljøpåvirkningen per transportert lastenhet. Skipets ror/propell kombinasjon er designet for å oppnå bedre bunkersforbruk, og bulbbaugen er modifisert i samme hensikt. Valget av navn viser også rederiets miljøprofil; etter “breeze” kommer “sea”, “sun”, “sky”, “tide” og “wave”.
Skipet har Ro/Ro kapasitet på 3.326 lane meter og bilkapasitet på 5.571 m2, inkludert to heisbare bildekk, tilsvarende ca. 600 biler. Lasten blir stuet på fire dekk, med tre interne ramper for hurtigere lasting/lossing. Container kapasiteten er ca. 470 teu.
Skipet ble bygget i henhold til Lloyds Registers regelverk, men skiftet klasseselskap til Rina etter levering fra verftet. «FINNBREEZE» fører finsk flagg, har finsk isklasse 1A og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 188,40 m |
Lengde b.p.p. |
169,80 m |
Bredde max. |
26,50 m |
Dwt | 10.375 |
Draft |
6,90 m |
Lane meter |
3.326m |
GT |
28002 |
Lasteroms areal |
5.571 m2 |
IMO nr. |
9468889 |
Maskineri
Skipets fremdrift besørges av to Wärtsilä 8L46F dieselmotorer hver med ytelse på 10.000 kW v/600 o/min som driver Wärtsilä propellanlegg. Farten er ca. 21 knop. Hjelpemaskineriet består av to Mitsubishi motorer hver med ytelse på 1100 kW, og i tillegg kommer to akselgeneratorer hver på 1500 kVA.
Ror er av Becker fabrikat, og skipet er utstyrt med to Rolls Royce sidethrustere hver på 1100 kW.
Diverse
Cargotec MacGregor har levert heisbare bildekk til nybygget, mens TTS Ships Equipment har levert lastehåndteringsutstyr. Skipet har to akterramper, begge med lengde på 19 meter. Bredde på styrbord rampe er 13,2 meter, mens den på babord er på 6,3 meter. Det integrerte navigasjonssystemet har hovedsakelig Furuno og Sperry utstyr.
Skipet seiler med et mannskap på 16 personer, men er innredet for en besetning på 20, og i tillegg er det lugarfasilitet for 12 personer (trailerførere).