
M/S «FJORD AALESUND»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet er bygget etter design av Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen som har satt sitt merke på mange nybygg fra norske verft de siste årene, blant annet «Silja Star» som ble levert fra samme verft for et år siden, og serien på ti redningsskøyter hvorav Båtservice Mandal bygget fem for tyrkisk oppdragsgiver. For allsidighetens skyld kan også nevnes sjarken «Kveita» med fart på 25 knop.
M/S «FJORD AALESUND»
Styrkeberegninger er utført av Geir Arnestad Design. Fjordesign AS har hatt ansvaret for innredningsarbeidene. Den lyse og romslige salongen har kapasitet for 97 passasjerer. WestMekan har levert stoler og rekkverk.
Støynivået blir vektlagt sterkt i de fleste av dagens nye fartøyer, og så også med «Fjord Aalesund». I fremre del av salongen ble det målt til 67 dBA, og høyeste verdi var i aktre del på 72 dBA.
Fra basen i Ålesund har katamaranen daglige avganger til Geiranger, og annenhver dag til Ona henholdsvis Runde. Båten er den eneste i denne størrelsen som har tillatelse til å gå nær oppunder fuglefjellene på Runde grunnet fartøyets lave støynivå. Ruten er her tilpasset hekkesesongen. Fra august blir driften rettet mot charterturer inkludert kurs og konferanser.
Båten er sertifisert for liten kystfart og har et mannskap på tre personer. Med passasjertall under 50 holder det med et mannskap på to.
M/S «Fjord Aalesund» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 22,10 m |
Lengde p.p. | 19,45 m |
Bredde | 7,60 m |
Dybde i riss | 2,97 m |
Dypgående | 1,25 m |
BT | 111 |
Passasjerkap. | 97 |
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Nogva Scania DI 16 43 M dieselmotorer som hver yter 588 kW v/2200 o/min, og som er koblet til Servogear gear og propellanlegg. Maksimum hastighet er ca. 30 knop og marsjfart ca. 26 knop ved cirka 70% uttak. Båten er utstyrt med thruster fra Sleipner Motor AS.
Pumper og ventiler er levert av Ahlsell, Måløy, og isoleringsarbeiene er utført av Isovent AS. Brannsikkerheten i maskinrommet blir tatt hånd om av et Novec 1230 brannslukkingsanlegg.
Diverse
I redningsutstyret inngår to Viking redningsflåter hver med kapasitet på 101 personer og Thermo Cruise redningsvester samt tre redningsdrakter. En evakueringstest bekreftet at systemet fungerte, og testen ble utført på under åtte minutter.
Måløy Radioforretning AS har levert og montert det elektroniske utstyret, og de elektriske installasjonene er utført av Sætren Installasjon AS.
*
For mer informasjon om Måløy Verft AS vises til reportasje i SKIPSREVYEN nr. 2/2006.