M/S «FJORDBRIS»

– fra Brødrene Aa til Norled

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brødrene Aa AS i Hyen overleverte den 36,7 meter store passasjerkatamaranen M/S «FJORDBRIS» til Norled AS, Stavanger den 19. februar 2014 som verftets byggenummer 273.

Kontrakten ble inngått i desember 2012,og fartøyet som er utviklet som prototype, er designet av Paradis Nautica. Det har vært store forventninger til fartøyet som etter det vi erfarer, omtales i markedet som verdens mest driftsøkonomiske hurtigbåt. Designet er basert på skroglinjene til «Krilo Carbo» som ble levert i juni 2012 og omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2012.

Under prøveturene brukte «FJORDBRIS» 120 kW mindre kraft enn det som var garantert ved fart på 35 knop (20 tdw). På rederiets initiativ ble det laget en klausul om at hvis fartøyet oppnådde høyere fart enn kontraktsfestet, skulle byggeverftet motta bonus. Hastigheten ble målt til 0,6 knop over kontrakt, og bonus ble utløst. Viktigere for rederiet var besparelsen i drivstoffutgiftene. Ved teknisk prøvetur ble det forøvrig oppnådd hastighet på knapt 39 knop med 20 tonn dødvekt.

Målsetningen for utviklingen av fartøystypen var blant annet å oppnå spesielt lavt forbruk av drivstoff for mellomstore norske operasjoner, samt å ha et fartøy som kan opererere i høy hastighet ved krevende sjøforhold, og i tillegg oppnå terminaleffektivitet.

Paradis Nautica hadde tatt utgangspunkt i konstruksjonens lave vekt og at integrasjon av fremdriftssystemet blir optimalt utformet. Arrangementet er basert på effektive løsninger for passasjerflyt og komfort som Brødrene Aa har utviklet gjennom en årrekke, og som er blitt videreutviklet for aktuell fartøysstørrelse og operasjon I et samarbeid med Norled. Fartøyets 4-motorsanlegg kan holde god rutefart selv om en motor er ute av drift.

Alle passasjerfasilitetene er plassert på hoveddekk for å få til effektiv ombord- og ilandstigning. For dette formålet er fartøyet arrangert med stor gangvei i baugen.

M/S «FJORDBRIS»

skal trafikkere Bergen - Sunnhordland og erstatter «Teisten» som ble bygget i 2006. Båten er bygget med stor lengde og med ekstrem lav vekt med karbonfiber som byggemateriale, levert av Saertex. Kjernematerialet er fra DIAB.

Fartøyet har kapasitet på 240 passasjerer og er bygget til Det norske Sjøfartsdirektoratets fartsområde 3, Klasse D - HSC 2000, IMO Tier 2.

Hoveddata:

Lengde o.a. 36,70 m
Lengde b.p.p./wl 36,70 m
Bredde 10,80 m
Passasjer kap. 240
GT 416
IMO 9684885

Tankkapasitetene er 7000 l brennolje, 800 l ferskvann og 500 l septik

Maskineri

Fremdriften besørges av et komplett Servogear Ecoflow Propulsor system. Installasjonen består av 2 x HD 295 PTI konfigurasjoner. Dette sikrer nøyaktig manøvrering, god drivstofføkonomi samt lave CO2 utslipp.

BOSTEK har levert de fire MTU 10V 2000 M72 dieselmotorene hver med ytelse på 900 kW v/2250 o/min. Leveransen omfatter også BlueVision MCS-5 bro- og maskinromsovervåking (LOP) og RCS-5 Fjernstyring for CPP/CODAD.

Eksossystemet er fra Halyard.

[gallery columns="2" ids="11284,11285,11286,11287"]

Diverse

Undertun Industrier har levert hydrauliske landganger, og evakueringssystemet er type Undertun MES 150 med redningsflåter av type Zociac 150 SR. A-ramme til livbåter og ankerspill er fra MB Hydraulikk.

Det er arrangert med sprinkler brannslukking. Dørk er levert av Nordic Flooring, og West Mekan har levert passasjerstolene. Innredningen har Ortnevik Tre og Brødrene Aa stått for.

Landor Larsen Elektronikk har levert det elektroniske utstyret ombord. Elektriske installasjoner er utført av Eikefjord Elektro og Marcontrol.

Brødrene Aa AS skal levere bnr. 274 til Kystekspressen i mars, bnr. 272 til Barents Nord i juli 2014, bnr. 277 til Fosen Namsos i juni og bnr. 276 til Kystekspressen i november 2014. Ny båt til Norled, bnr. 278, er kontrahert for levering den 1. desember 2014.