
M/S «FJORDDRONNINGEN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I første nummer av Skipsrevyen i fjor omtalte vi kontrakten som nettopp var inngått. Båtene er beskrevet som de ypperste i sin klasse og har det siste innen teknologi og sikkerhet.
De skal inn på ruten mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad. Denne strekningen har vært betjent av to båter med samme navn som de to nybyggene, nemlig «Fjorddronningen» og «Fjordkongen». Førstnevnte ble bygget i 1995 og er av typen Sea Ford 38 med en passasjerkapasitet på 336 og service fart på 33 knop.
Den nye båten som bærer navnet, vil ha en rutefart på 36,5 knop, mens passasjerkapasiteten bare er litt større, nemlig 350, inkludert fire for rullestolbrukere. Reisetiden på strekningen blir nå redusert med ca. 20 minutter til to og en halv time.
Passasjerkomforten er sterkt vektlagt, og her ga en omfattende kundeundersøkelse viktige innspill. Dette gikk blant annet på støy og vibrasjonsnivået ombord. Her kommer Fjellstrand Motion Dampening System inn i bildet med interseptorer montert akter på hvert skrog. Disse er koplet til en MRU gyroplattform og et hydraulisk kontrollsystem. Systemet motvirker aktivt stampe- og rullbevegelser.