M/S «FJORDLYS»
– fra Brødrene Aa
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Brødrene Aa AS, Hyen leverte passasjerkatamaranen M/S «FJORDLYS» til Norled AS, Stavanger den 22. desember 2014 som byggenummer 278.
Båten er sertifisert for 180 passasjerer, og i tillegg til Brødrene Aa har Hareide Design vært med på design av overbygget og Marintek tilsvarende av skroget.
M/S «FJORDLYS»
trafikkerer Ryfylke og er bygget i carbonsandwich/vinylester. Nybygget er bygget i henhold til Det norske Sjøfartsdirektoratets fartsområde 3, Klasse D, inntil 5 nautiske mil. Fartøyet er godkjent etter den internasjonale HSC 2000-koden og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 27,80 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 26,74 m
Bredde .................................................................................................................... 8,80 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 2,70 m
Pass. kap. .................................................................................................................... 180
BT ............................................................................................................................... 251
NT ................................................................................................................................. 85
IMO nr. ................................................................................................................ 9734953
Maskineri
Fremdriften besørges av to stk. MTU 10V2000 M72 CR dieselmotorer levert av Bostek som hver utvikler 900 kW v/2250 rpm (effekten blokkeres på 750 kW), og som driver Servogear HD 220 HR/HL med oversetning 2,952:1 og Servogear CPP. De to generatorene er type Kohler 28 EFOZD på 28 kW. Servicefart er ca. 30 knop.
Diverse
Redningsutstyret ombord innbefatter evakueringssystem type Undertun MES 150 og reserveflåte type Survitec Zodiac 50. Stoler i salong er fra West Mekan type 1000 Lux, og styrestoler er type Alutech 640.
Brødrene Aa og Ortnevik Tre har tatt seg av innredningen. Elektroarbeidene er utført av Marcontrol. Landor Larsen Elektronikk har levert navigasjonsutstyret.
-
Brødrene Aa AS skal levere bnr. 279 og 281 til Rødne hhv. Helgøy Skyssbåt i 2015. Som bygg 280 bygges en ny 48 meters yachtstruktur til yachtverftet Palmer Johnsen i USA for levering i mars 2015. Videre skal verftet bygge to katamaraner for Boreal Transport Nord som skal starte service i Finnmark i januar 2016.