M/S «FLOTTA LASS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Måløy Verft AS, Deknepollen overleverte “commuter” fartøyet M/S «FLOTTA LASS» til Talisman Energy (UK) Ltd., Aberdeen 26. oktober som byggenummer 14. Dette er en passasjerkatamaran med symmetrisk skrog bygget i GRP Divinycell sandwich fra Diab. Båten skal brukes i commuter-fart på Orknøyene.

Det var Båtservice Mandal og Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen som i sin tid mottok anbudsdokumentene for prosjektet som var blitt tilbudt verft over hele verden. SMIT International (UK) Ltd. var engasjert som fagkyndig rådgiver for prosjektet.
Båtservice Mandal og Måløy Verft har et nært samarbeid, og Båtservice tilbød derfor et fartøy av typen «Fjord Aalesund» (bygget ved Måløy Verft etter design av Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 4/2006) for prosjektet. Her forelå det dessuten full skala målinger som kunne dokumentere fartøyets egenskaper. Prøver ble foretatt ved to anledninger i Møre og Romsdal – komfort i sjøgang med måling av bevegelser og akselerasjoner var viktig for rederiet, og det samme var krav til støy og vibrasjoner.
Båten skal som nevnt brukes til å transportere ansatte mellom oljeterminalen på Flotta og Stromness. Scapa Flow er et relativt innelukket område, men her er sterk strøm og vanskelige bølgeforhold og store tidevannsforskjeller. Kaiene er bygget som lange skråstilte jetties som krever at passasjerene kan settes i land akter, gjennom port på siden og på fordekket avhengig av tidevannet.
Resultatet var at Måløy katamaranen kom meget godt fra evalueringen og ble rederiets førstevalg. Det hevdes at ingen av konkurrentene kunne tilby et fartøy med samme sjøegenskaper kombinert med lavt forbruk og høy standard. Kontrakten ble så undertegnet i januar 2007.
M/S «FLOTTA LASS»
Fartøyet på vel 22 meter har plass til 97 passasjerer i lys og rommelig salong. Innredningsløsningene er utviklet i samarbeid med Fjordesign AS. Det heter seg at man ombord får nærmest en storbåtfølelse til tross for båtens relativt beskjedne ytre mål. WestMekan har levert rekkverk, og stoler kommer fra Eknes Transit.

Båten er bygget til DNV klasse ✠1A1 LC R3 Passenger og til MCA Class IV for operasjon i britisk farvann. Fartøyet opereres av et mannskap på to og har følgende hoveddata:


Lengde o.a. 22,10 m
Lengde b.p.p. 19,45 m
Bredde 7,60 m
Dybde i riss 2,97 m
Passasjerkap. 97

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Nogva Scania D12 M60 dieselmotorer som hver yter 441 kW v/2100 rpm, og som er koblet til Servogear gear og propellanlegg. Hele fremdriftspakken er levert av Nogva. Båtens marsjfart er ca. 20 knop. Tester har vist at fartøyet lar seg styre uanstrengt med en motor ute av drift. Sleipner Motor har levert thruster til fartøyet.
Pumper og ventiler er levert av Ahlsell avd. Måløy, og ventilasjonsanlegget er fra Isovent. Brannslukkingsutstyret er av type Noveq 1230.
Diverse/elektronikk
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter, og Libra har levert dører. De elektriske installasjonene er utført av Sætren Installasjon.
Måløy Radioforretning har levert og montert det elektroniske utstyret som omfatter Furuno FAR-2117BB radar, Furuno FCV-620 ekkolodd, ProNav CS-300MK2 kartplotter, C-Map kart, Furuno SC-50 GPS kompass, NOR 250 magnetisk kompass, Simrad AP50 autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FA-150 AIS, Furuno FM-8800 DSC VHF, Furuno NX-700 navtex, Jotron TR-20 GMDSS VHF, ICOM IC-M421 VHF,Tron SART radar transponder og Tron 40 EPIRB.
Phontech har levert intercom og PA system, og CCTV system er merke Seahawk/Orlaco. Det er også levert fire Samsung 26” TV og et Samsung 42” til fartøyet, samt Pioneer surround system.